معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: صنعت حصیر بافی در این استان با تحول در طراحی از استفاده صرف بومی فاصله گرفته‌است.
کد خبر: ۸۴۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵ 12 May 2020

تحول در طراحی حصیر دستباف بوشهر 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: صنعت حصیر بافی در این استان با تحول در طراحی از استفاده صرف بومی فاصله گرفته‌است.

لیلا رحیمی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: صنایع دستی ظرفیت فرهنگی هر استان است که با توجه به نقاط جغرافیایی محل سکونت، متفاوت است.

وی ادامه داد: حصیر بافی از گذشته تاکنون در بین مردمان جنوب جایگاه ویژه‌ای داشته ولی در سال‌های دورتر تولید این محصولات فقط برای انجام امور نخل‌داری و یا در محیط خانه‌های روستایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در تولید چند محصول چون کلاه، تک (فرش حصیری)، سبد و زنبیل، ظرف نگهداری نان و سینی حصیری خلاصه می‌شد.

معاون صنایع دستی بوشهر اضافه کرد: زمانی که این محصول در زیست بوم خود قرار می‌گیرد می‌تواند با طراحی خلاقانه و ابداعی در جایگاه بالاتر باشد و از بومی صرف فاصله بگیرد که این مورد در بوشهر، بتازگی با یک جهش بسیار خوب انجام شده‌است.

رحیمی یادآور شد: حصیر بوشهر از روزمرگی جدا شده و با تحول در طراحی به سمت کاربردی شدن رفته است و همین موضوع کمک کرده تا در بهترین بوتیک هتل‌ها مورد استفاده قرار گیرد و در بهترین فروشگاه‌ها عرضه شود.

وی ادامه داد: همچنین صنعت‌گران بوشهر به دنبال تلفیق محصولات هستند و این مورد می‌تواند گامی دیگر برای ایجاد بازار فروش بهتر نسبت به گذشته باشد.

معاون صنایع دستی بوشهر گفت: حصیر در بوشهر با پیشرفت چشمگیر قابلیت پیدا کرده و با عنوان تک محصول در گالری‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و این موضوع سال گذاشته اتفاق افتاد.

معاون صنایع دستی بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشته خوس دوزی گفت: خوس دوزی یک از رشته‌های زیبا و با ظرافت در این استان است که مهر اصالت جهانی دارد و طراحان مد و لباس می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: تولید این محصولات با توجه به زیست بوم محلی شال و روسری در شهرستان‌های جنوبی است و با الگو سازی بهتر از این ظرفیت بیشتر بهره برده می‌شود.

معاون صنایع دستی بوشهر اضافه کرد: خوس‌دوزی در گذشته با نوار طلا کار می‌شد که در شرایط کنونی با توجه به بالا بودن جهانی قیمت طلا برای تولید این محصول هنرمندان بوشهری در عسلویه با نوار ویسکوز و در شهرستان جم از نوار نقره استفاده می‌کنند.

رحیمی یادآورشد: یکی از نکات جالب تولید این محصول تفاوت در سلیقه‌ها و انتخاب رنگ و جنس است که در ۲ شهرستان جنوبی و نزدیک به هم این تفاوت به خوبی دیده می‌شود.

وی بیان کرد: طراحان مد و لباس از سراسر کشور که به این موضوع ورود کنند زیرا با پارچه تولیدی و کار در این هنر می‌توان به تولید تک محصولی پایان داد و در طراحی لباس‌های مختلف از این هنر استفاده کرد.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار