علی اکبر صدیف با اشاره به قدمت این بنا اظهار کرد: این مسجد به عنوان قدیمی‌ترین مسجد استان قدمت آن به قرن سه هجری و دوران آل‌بویه بازمی‌گردد که از چند سال گذشته در نوبت ثبت جهانی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸ 03 March 2015


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: مسجد جامع ساوه با شماره ثبت 156 در فهرست آثار ملی به تاریخ 15دی 1310 برای ثبت در فهرست آثار جهانی آماده می‌شود.


وی افزود: شهرستان ساوه به عنوان شهر تاریخی دارای توانمندی‌های بسیاری در صنعت گردشگری و آثار دانشمندان بزرگی است که این شهر تاریخی نیازمند ساماندهی بیشتر برای معرفی بیشتر به مسافران و گردشگران است .

صدیف تصریح کرد: میراث فرهنگی نگهبان تاریخ و فرهنگ یک کشور است و وظیفه همگان حفظ درست امکانات تاریخی و انتقال آن به نسل‌های آینده است.

وی ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی را گام مهمی برای حفظ آن دانست و بیان کرد: این شهرستان دارای 400 اثر شناسایی شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: برای حمایت از صنایع دستی و هنرمندان ساوجی، زمینی به عنوان بازارچه صنایع دستی در ابتدای میدان سرداران با همکاری شورای شهر در اسفندماه امسال کلنگ‌زنی می‌شود.

وی افزود: این بازارچه با بیش از 10 غرفه و صرف 50 میلیون تومان بودجه استانی و مبلغی نیز از ردیف اعتبارات ملی احداث می‌شود.

وی استقرار نمایشگاه فروش صنایع دستی در داخل مسجد جامع، ساماندهی وضعیت فضای سبز مجموعه در محوطه و باغچه‌های داخلی مسجد، نوردهی به گنبد تاریخی دوره سلجوقی برای درخشش در شب، رسیدگی به وضعیت تابلوهای فلکسی موزه و اداره میراث فرهنگی، بهینه‌سازی فضا و تجهیز سطل‌های زباله و نصب نیمکت در محوطه، استقرار یک عدد دکه فروش اغذیه و بلیط برای رفاه همشهریان و ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در سالن داخلی اداره را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام دانست.

صدیف ساماندهی وضعیت روشنایی موزه چهارسوق، پاکسازی فضای داخلی مسجد جامع به ویژه گنبد چهار طاقی و بازگشایی دهلیزهای ورودی گنبد چهارطاقی جهت بازدید و ساطع شدن نور طبیعی را از اقدامات این مجموعه در هفته اخیر بیان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار