حدو سه ماه از انتشار اداعاهایی با عدد و رقم دربارهی قراردادهایی خاص در شهرداری تهران با برخی رسانهها منتشر شد اما تا امروز هیچ پاسخ شفافی در این باره منتشر نشده و مشخص نیست که آیا با روی کار آمدن محمدعلی افشانی این رانتها قطع شده است یا نه؟
به گزارش انصاف نیوز، در ادعاهای منتشر شده در ابتدای اردیبهشتماه ۹۷، برخی رسانهها به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه مبالغ هنگفتی را دریافت کردهاند؛ هر چند در توضیح یکی از کسانی که در گزارشها متهم شده است، بخشی از آنها را واقعی و بخشی از آن را غیرواقعی خوانده است.
شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۹۷ سایت اسکان در گزارشی با تیتر «قراردادهای خاص جبارزادگان با برخی رسانهها» نوشت:
«شهرام جبارزادگان مدیری که از سال ۷۰ در کسوت بازرس ویژه معاون خدمات شهری پا به شهرداری گذاشت و پس از یک سال طعم مدیریت روابط عمومی را چشید. سال ۷۱ او مدیر روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری را به عهده گرفت. اما دوره اوج و درخشش او در رسانهها از سال ۸۱ به بعد بود. سالی که او به سازمان حمل و نقل و طرح ترافیک رفته و مدیریت روابط عمومی آنجا را به عهده گرفت و پلههای ترقی را در این زمان یکی پس از دیگری طی کرد. اما جبارزادگان دقیقاً در روزهای آخر مدیریت سابق شهری با تودیع (که برایش باورکردنی نبود) روبرو شد.
برخی رسانهها که باید حقایق را منعکس کنند با دریافت هزینههای گزاف تبدیل به تریبونی برای جبارزادگان و سازمان حمل و نقل و ترافیک شدند.
جبارزادگان طی قراردادهای یکساله (که بودجه آن به طور کامل تخصیص یافته) به این رسانهها پولهای کلانی از جیب شهرداری و بیت المال هزینه کرده است.
مبالغ قراردادهای یکساله برخی رسانهها (فقط در سال ۱۳۹۲):
رسانه | مبلغ قرارداد (مبلغ به ریال) | موضوع قرارداد |
استودیو صدای شهر | ۱۳ میلیارد و ۸۸۴ میلیون و ۸۲۵ هزار |
تأمین خدمات، تولید، تهیه و جمع آوری محتوا، پروژههای پشتیبانیدر قالب پخش برنامههای زنده |
استودیو صدای شهر | ۱ میلیارد و ۵۲۷ میلیون و ۳۶۰ هزار |
پخش اخبار و پیامهای ترافیکی |
سایت شهرداری نیوز | ۱ میلیارد | انعکاس خبرهای شهرداری با محویت معاونت حمل و نقل و ترافیک شامل: ۱۰ خبر تولیدی و ۲۰ خبر دریافتی در هفته |
روزنامه اسرار | ۱ میلیارد | چاپ اخبار و گزارشهای خبری مربوط به شهرداری با محوریت معاونت حمل و نقل و ترافیک |
روزنامه مردم سالاری | ۱ میلیارد | انعکاس خبرهای شهرداری با محویت معاونت حمل و نقل |
سایت تین نیوز | ۷۲۰ میلیون | انعکاس خبرهای شهرداری با محویت معاونت حمل و نقل |
خبرخودرو | ۷۲۰ میلیون | درج خبر و گزارش در فضای مجازی، ارسال اخبار پیامکی شامل: تولید ۵ مصاحبه از نمایندگان مجلس و ۱۰ خبر دریافتی در صفحه اصلی سایت |
خبرگزاری آریا | ۴۸۰ میلیون | انعکاس ۴ خبر تولیدی و ۸ خبر دریافتی در هفته در خصوص موضوعات حمل و نقل و ترافیک |
شهرداری آنلاین | ۴۸۰ میلیون | درج اخبار و گزارش خبری در فضای مجازی شامل ۱۰ خبر تولیدی و ۳۰ خبر دریافتی در هفته |
هفته نامه حمل و نقل | ۵۰۰ میلیون | جهت پوشش خبری و تهیه گزارش (فقط به مدت ۶ ماه) |
جمع | ۳۰ میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۱۸۵ هزار |
با وجود این اسناد مدیران جدید شهری شهرام جبارزادگان را اینبار نه در کسوت رئیس روابط عمومی یکی از معاونتها، بلکه در پستی بالاتر به عنوان «رئیس اداره ارتباطات و قائم مقام مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران» برگزیدهاند.
شاید همین اعداد و ارقام کافی باشد تا تمام معاونتها شعار مدیریت جدید شهری و پنجمین دوره شورای شهر تهران مبنی بر شهرداری شیشهای و فسادزدایی تمام قراردادهای خود را به صورت رسمی منتشر کنند».
فردای آن روز کانال تلگرامی «باشگاه روزنامه نگاران ایران» در متنی با عنوان «پاسخ شهرام جباری زادگان به ماجرای «قراردادهای خاص جبّاری زادگان با برخی رسانهها» نوشت:
از تئوری «یوزف گوبلز» تا استراتژی «یاشار سلطانی» / دوست فرهیختهام جناب آقای اکبر منتجبی، یکی دو روز قبل با بنده تماس گرفتند و فرمودند در مورد خبری تحت عنوان «قراردادهای خاص جبّاری زادگان با برخی رسانهها» برای اعضای محترم کانال باشگاه روزنامه نگاران ایران توضیح بدهم.
راستش قصد داشتم در مقابل تخریب ناجوانمردانهای که علیه بنده صورت پذیرفته، سکوت کنم اما به احترام ایشان و به حرمت خبرنگاران عزیزی که عضو این کانال هستند، نکاتی را به شرح زیر معروض میدارم.
او با ردیف کردن یک سری عدد، جمع آنها را ۳۰ میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۱۸۵ هزار ریال ذکر کرده در حالی که اگر یک بار اعداد خیالی خودش را جمع میکرد، به مجموع ۲۱ میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۱۸۵ هزار ریال میرسید اما برای اینکه «دروغ» بزرگتری بگوید، بیش از ۹ میلیارد ریال دیگر نیز به سرجمع عددهای واهی «رپرتاژ آگهی» خود افزوده است.
علاوه بر همه اینها، ایشان این زحمت را به خود نداده که یک جست و جوی ساده انجام دهد تا بفهمد که در سال ۹۲، اساساً سایتی به نام شهرداری نیوز وجود نداشته! و هفته نامهای به نام حمل و نقل منتشر نمیشده! و البته باز هم در این دو مورد «دروغ» گفته است، ضمن اینکه به جز مبالغ قرارداد یک خبرگزاری و یک سایت خبری، همه مبالغ مندرج در «رپرتاژ آگهی» منتشر شده نیز «دروغ» است
و در خاتمه این دلنوشته؛ مجازات آنهایی که به راحتی با آبروی دیگران بازی میکنند را به حضرت امام حسین (ع) واگذار میکنم و با سخنی از آن حضرت عرایضم را به پایان میرسانم. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید».
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷ هم سایتی به نام «تیتر شهر» در گزارشی با تیتر «شانتاژ رسانهای برای پاک کردن صورت مسأله / از قراردادهای میلیاردی معاون «ضد رانت» شهردار چه خبر؟!» نوشت:
«به رغم آنکه امروز در برخی از سایتهای خبری سعی کردند تا با پرده برداری از قراردادهای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دوره گذشته و در زمانی که شهرام جباری زادگان مدیر روابط عمومی و معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود، سعی در شانتاژ رسانهای بر علیه وی داشته باشند؛ اما واقعیت ماجرا این است که این به اصطلاح افشاگری، حرکت روبه جلوی معاون شهردار تهران و تیم رسانهای وی برای سرپوش گذاشتن به قراردادهای میلیاردی در دوره فعالیت وی در شهرداری تهران است.
اکنون موضوع اصلی ماندن یا رفتن یک مدیر با سابقه ۲۶ ساله در روابط عمومی شهرداری تهران و آشنا با خبرنگاران و آگاه به رسانه نیست. موضوع اصلی، «بازی کثیفی» است که اکنون برخی از مدیران و مشاوران شهرداری و مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برعلیه یک مدیر با تجربه و کارمند رسمی شهرداری تهران راه انداختهاند تا با پاک کردن صورت مساله، فشار خود را روی رفتن وی از مرکز ارتباطات بگذارند تا قراردادهای میلیاردی این دوره مدیریت شهری با برخی از رسانهها برملا نشود.
این در حالی است که اگر بستن قراردادهای کلان با رسانهها اکنون به عنوان یک جرم از سوی برخی از رسانهها به اصطلاح افشاگری میشود، سؤال اینجاست که چرا این قراردادها در دوره فعلی مدیریت شهری تهران نیز همچنان ادامه دارد.
نکته قابل تأمل این است که قراردادهایی در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز افشاگری شد که مربوط به سال ۹۲ بوده است و امضاء کننده اصلی این قراردادهای میلیاردی شخص جباری زادگان نبود بلکه این قراردادها با امضای معاون وقت شهردار تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک بسته شده است که اتفاقاً بودجه این قراردادها نیز مستقیم به حساب رسانهها واریز میشده است.
در این به اصطلاح افشاگری عنوان شده است در زمانی که جباری زادگان مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود، قرارداد ۱۳ میلیارد و ۸۸۴ میلیون و ۸۲۵ هزار ریالی با استودیو صدای شهر بابت تأمین خدمات، تولید، تهیه و جمع آوری محتوا، پروژههای پشتیبانی در قالب پخش برنامههای زنده منعقد شده است؛ قراردادی که به موجب آن، علاوه بر پخش ۵ دقیقه اخبار و گزارشهای شهری در هر ۳۰ دقیقه، هر ۱۵ دقیقه یک دقیقه خبرهای لحظهای وضعیت ترافیک سطح شهر به اطلاع شهروندان میرسید و این در حالی است که در این دوره مدیریت شهری توسط معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یک قرارداد ۱۰ میلیارد ریالی (دقیقاً ۹ میلیارد و ۸۲۷ میلیون ریال) با استودیو صدای شهر بابت تأمین خدمات، تولید، تهیه و جمع آوری محتوای پروژه و پشتیبانی در قالب پخش برنامههای منعقد شده است.
اما نکته قابل تأمل قرارداد معاون شهردار تهران با استودیو صدای شهر، این است که خدمات صدای شهر و مدت زمان پخش برنامههای آن نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
در مورد قرارداد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با استودیو صدای شهر در سال ۹۲، این نکته قابل ذکر است که آن زمان اداره کل روابط عمومی شهرداری تهران موظف به انعقاد قراردادهای این چنینی با رسانهها بود اما از آنچه که تأمین این بودجه برای این اداره کل با توجه به سقف بودجه محدودی که در بودجه سالانه شهرداری تهران داشت، مقرر شد تا هزینه برخی از این رسانهها از سوی معاونتهای مختلف شهرداری تهران از جمله معاونت حمل و نقل و ترافیک تأمین و قرارداد نیز با این معاونت معنقد شود.
به عبارت سادهتر، تقدیر سازمانی شهرداری تهران در آن زمان این بود که بخشی از قرارداد همکاری رسانهها با شهرداری تهران داخل معاونتها تنظیم و اجرایی شود تا بار مالی این همکاری بین معاونتهای مختلف شهرداری تهران تقسیم شود.
حال سؤال اینجاست که اگر انعقاد این قراردادها در سال ۹۲ و بعد از آن، اقدامی خارج از قانون و یک نوع رانت خواری بنا به گفته معاون فعلی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بوده است چرا محسن پور سید آقایی همچنان به تداوم این رانت خواری تاکید دارد؟
طبق بررسیهای خبرنگار تیتر شهر، قرارداد اخیر سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با امضای معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، عضو هیات مدیره سازمان حمل و نقل و ترافیک و مدیر رادیو تهران منعقد شده و امضای معاون آموزش این سازمان به عنوان دستگاه نظارت به چشم میخورد در صورتی مه ناظر اصلی مشاور رسانهای پور سید آقایی است.
در مورد قرارداد معاونت با روزنامههای اسرار و مردم سالاری نیز توجه به این نکته ضروری است که در آن زمان به دلیل مشکلات مالی، وضعیت روزنامههای اصلاح طلب خوب نبود و به همین خاطر بنا به تاکید معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای کمک مالی به این رسانهها، این قراردادها منعقد شده است.
نکته دیگری که در این افشاگری وجود دارد، این است که در سال ۹۲ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هفته نامه حمل و نقل ۵۰ میلیون توان جهت پوشش خبری و تهیه گزارش منعقد کرده است و جالب این است که منتشر کننده این سند از هول حلیم به دیگ حلیم افتاده است چرا که آن سال اساساً هرگز هفته نامهای به نام حمل و نقل منتشر نمیشد و چنین هفته نامهای وجود خارجی نداشت!!!
اگر این اتفاق در آن زمان یعنی رانت خواری است، جالب است بدانید که در همین دوره معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با این هفته نامه که از زیرمجموعههای سایت خبری و تخصصی تین نیوز است به صورت فاکتوری هفتهای، به ارزش ۱۷۰ میلیون ریال همکاری رسانهای دارد. این تفاهم همکاری در قالب ۵۰ هفته کاری با رقم نهایی معادل ۶ میلیارد ریال گذاشته شده است.
اما بدانید از موسسه خبری تین نیوز که بنا بر افشاگری اخیر قراردادی معادل ۷۲۰ میلیون ریال در سال ۹۲ منعقد کرده بود؛ در این دوره معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با این رسانه تفاهم کرده است تا بابت انتشار اخبار مربوط به کنفرانس مهندسی ترافیک که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، ۲ میلیارد ریال از معاون فعلی این حوزه دریافت کرده است.
نکته جالبتر این است که مدیرعامل این سایت خبری نیز قبلاً از همکاران معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بوده و در زمانی که محسن پور سید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است، مدیرعامل این سایت، مدیرکل دفتر وزارتی راه و شهرسازی بوده است و در این دوره معاون وقت تاکید داشته که همچنان همکاری معاونت با این سایت ادامه داشته باشد.
در مورد برگزاری کنفرانس مهندسی ترافیک، این معاونت ۱۲ میلیارد ریال هزینه کرده است. حال سؤال اینجاست که یکی از انتقاداتی که به این کنفرانس از سوی مدیران فعلی شهرداری تهران شده بود، عدم تاثیرگذاری و خروجی قابل دفاع بود. برخی بر این باور بودند که این کنفرانس خروجی تاثیرگذاری در حوزه حمل و نقل شهری و مدیریت ترافیک نداشته است و صرفاً بابت برگزاری این کنفرانس بین المللی بودجه هدر داده شده است.
اگر این کنفرانس بین المللی تاثیرگذار نبود، چرا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هزینه ۱۲ میلیارد ریالی این برنامه را اجرا کرد؟
در مورد این کنفرانس یک نکته دیگر نیز قابل توجه است که فردی به نام (ر-ق) که از از نزدیکان معاون شهردار تهران است، از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و به صورت اختصاصی به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دعوت شده است تا تمام امور مربوط به برگزاری این کنفرانس توسط وی پیگیری و اجرا شود. قرار اولیه این بود که بعد از برگزاری این کنفرانس فرد مذکور از این سازمان به محل کار خودش بازگردد اما این اتفاق نیفتاده است و همچنان ر- ق در این سازمان حضور دارد.
اگر در نظر بگیریم در خوشبینانه ترین حالت، ۱۰۰۰ نفر در این کنفرانس و کارگاههای آن حضور داشتهاند، آیا هزینه کرد نفری ۱۲ میلیون ریال به ازای هر فرد، قابل قبول است؟
اگر از ابتدا شعار معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این بود که جلوی رانت خواری رسانهها و خبرنگاران در این حوزه باید گرفته شود؛ چرا عملکرد وی در برخورد با رسانههای همسو، مصداق بارز رانت خواری است؟
سؤال این است که معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برخلاف شعار خود و موضع گیریای که در مقابل رسانهها و خبرنگاران در موضوع طرح ترافیک انجام داد تا دست رانت خواران را از این معاونت و حوزه کوتاه کند؛ چرا بر خلاف شعار خود حرکت کرد؟
تمامی اسناد مربوط به این قراردادها در سایت «تیتر شهر» موجود است که در زمان مناسب جهت اطلاع عموم در سایت درج خواهد شد».
/انتهای پیام