مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به سرشماری گونه‌های شاخص منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان گفت: طبق سرشماری صورت گرفته جمعیت قوچ و میش ارمنی در این زیستگاه به یک هزار و ۳۳۷ رأس افزایش پیدا کرده‌است.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴ 27 December 2023

به گزارش تابناک زنجان، محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان صبح امروز در سرشماری گونه‌های شاخص منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سرشماری با مشارکت ۳۵ نفر از محیط بانان و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان در ۱۷ گروه یک‌نفره، دو و سه‌نفره به‌صورت پیاده، موتوری و خودرویی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، تعداد یک هزار و ۱۷۹ راس قوچ و میش نژاد خالص ارمنی در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران سرشماری شده بود که خوشبختانه با افزایش ۵.۱۳ درصدی جمعیت این گونه ارزشمند تعداد قوچ و میش منطقه به یک هزار و ۳۳۷ رأس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه قوچ و میش گونه شاخص و غالب منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات‌وحش انگوران شهرستان ماهنشان است، اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزی محیط بانان span> و مسوولان منطقه امسال جمیعت قوچ و میش در این منطقه نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش خوبی داشته که بیانگر زحمات همکاران در حفاظت از حیات وحش و حراست از زیستگاه آنهاست.

یافتیان با بیان اینکه منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی است، گفت: در این زیستگاه گونه‌های شاخص جانوری همچون، پازن (کل و بز)، خرس قهوه‌ای، گراز، گرگ، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک‌پشت افغانی و ماهیانی، چون سفید رودخانه‌ای، سس، زرده پر و اسبله نیز است.

گفتنی است منطقه حفاظت شده انگوران یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار است که از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و یکی از بهترین زیستگاه‌های قوم و میش نژاد ارمنی کشور محسوب می‌شود.

پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و از سال ۱۳۵۴ نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت ۲۹ هزار و ۸۳۳ هکتاری است.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار