اسکله و موج‌شکن تأسیسات صادرات میعانات گازی بندر سیراف به عنوان یکی از طرح‌های زیربنایی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بهره برداری می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 27 February 2024

به گزارش تابناک بوشهر؛ مجری طرح تأسیسات زیربنایی و ساختمانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: این طرح در مجاورت پایانه صادرات میعانات گازی بندر سیراف در ۲۴۵ کیلومتری جنوب شرق بوشهر و ۳۰ کیلومتری پالایشگاه فجر جم در کنار ساحل خلیج فارس قرار دارد.

سیدمهدی تنکابنی‌پور افزود: این طرح شامل ساخت دستک رسوب‌گیر به‌طول ۹۰ متر، ساخت موج‌شکن غربی به طول ۱۶۳ متر، ساخت موج‌شکن شرقی به طول ۲۸۰ متر، لایروبی حوضچه به حجم ۴۶۰۰۰ مترمکعب، ساخت اسکله بلوک وزنی به طول ۱۲۰ متر با استقرار ۱۰۸۸ بلوک پیش‌ساخته، اجرای بتن عرشه به طول ۱۲۰متر و عرض ۲۴متر است.

وی با اشاره به اهمیت این طرح و اهداف آن افزود: پالایشگاه فجر جم از ابتدای راه‌اندازی به‌طور میانگین روزانه حدود ۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند که این میعانات توسط خط لوله ۱۰ اینچ از فاصله تقریبی ۵۷ کیلومتری منتقل و در مخازن بندر سیراف که دارای ظرفیت تقریبی ۱۶۰ هزار مترمکعب، معادل یک میلیون بشکه است، ذخیره‌سازی می‌شود.

تنکابنی پور گفت: پس از رسیدن به حد نصاب ظرفیت بارگیری یک کشتی، بر اساس درخواست‌های خارجی یا داخلی عملیات انتقال از مخازن به تأسیسات ساحلی و از تأسیسات ساحلی به گوی شناور انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بارگیری کشتی که حدود دو تا سه روز به طول می‌انجامد، نیاز به مهار کشتی توسط یدک‌کش‌های خدمت‌رسان دارد، ساخت حوضچه و اسکله برای پهلوگیری یدک‌کش‌ها و از طرفی تعمیرات و نگهداری خط لوله دریایی نیاز است.

تنکابنی‌پور یادآور شد: طرح ساخت موج‌شکن و اسکله سیراف افزون بر خدمات‌دهی به شرکت پالایش فجر جم، جزو طرح‌های مسئولیت اجتماعی شرکت ملی گاز ایران نیز به‌شمار می‌آید و کمک شایانی به مردم و صیادان شهر سیراف خواهد کرد.

وی زمان بهره‌برداری از این اسکله راهبردی را سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار