با تحلیل و بررسی اهمیت سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور»، ظرفیت‌های دریایی کشور و تأثیر آن بر اقتصاد کلان و توسعه و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه کشور، یکی از گزاره‌های سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تأکید بر استفاده از بستر و ظرفیت دریا در جهت «ایجاد و پویایی یک تمدن» است.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶ 09 April 2024

به گزارش تابناک بوشهر به نقل از ایسنا، موضوع «توسعه دریامحور» همواره در سال‌های گذشته در کانون توجه مسئولان ارشد نظام قرار داشته است و رد پای آن را می‌توان به ‌صراحت در سیاست‌های کلی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول، سند ملی آمایش سرزمین و سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مشاهده کرد.

با افزایش توجه در دهه‌های اخیر، اقیانوس‌ها و دریاها به‌عنوان یک پیشران اقتصادی برای توسعه و رشد شناخته می‌شوند به‌طوری که بسیاری از کشورها مدت‌هاست در حال برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مرتبط با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت دریا و فعالیت‌های دریایی به‌عنوان یک پیشران اقتصادی هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ سیاست‌های کلی "توسعه دریامحور" را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

بر اساس این ابلاغیه، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم، در مهلت شش‌ماهه ارائه کند.

در متن سیاست‌های کلی توسعه دریامحور آمده است:

دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن‌سازی می‌باشند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین‌مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند. از این رو سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به شرح زیر تعیین می‌شود:

۱- سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی و مدیریت چابک و کارآمد دریا به‌منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دریا، برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه.

۲- توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس‌کرانه‌ها به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ۱۰ سال همواره حداقل دوبرابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.

۳- تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیربنایی و امنیتی)

۴- تدوین طرح جامع توسعه‌ی دریامحور با پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس‌کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران با تاکید بر هویت ایرانی - اسلامی طی حداکثر یک‌سال پس از ابلاغ سیاست.

۵- بهره‌برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر زیست‌بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی بخصوص توسط کشورهای دیگر.

۶- تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست‌بوم نوآوری و فناوری دریایی.

۷- توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ‌مقیاس و دانش‌بنیان زیرساختی، تولیدی و خدماتی با کشورهای همسایه و سایر کشورها به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی و حضور مؤثر در معابر بین‌المللی و دستیابی به موقعیت قطب‌های منطقه‌ای.

۸- افزایش سهم کشور در حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل‌ونقل ترکیبی.

۹- حمایت از سرمایه‌گذاران بومی و محلی در طرح‌های توسعه‌ای و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط جوامع محلی در حوزه‌های مختلف از جمله صیادی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری.

ماموریت رئیس‌جمهور به معاون‌اول برای تهیه برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور

در پی تصویب سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغ آن از ناحیه دفتر معظم‌له، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای رسمی، معاون اول رئیس‌جمهور را مأمور کرد با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، شامل متن لوایح موردنیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را، ظرف مدت ۳ ماه تدوین و ارائه کند تا در فرصت مقرر شش ماهه فرآیند تصویب و نهایی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد.

دریاها و اقیانوس‌ها محور شکل‌گیری تمدن‌های بزرگ بشری بوده‌اند

دریاها و اقیانوس‌ها، محور شکل‌گیری تمدن‌های بزرگ بشری بوده‌اند و البته توسعه دریامحور و اقتصاد دریا یک مسئله مهم و چالشی برای اقتصاد و توسعه کشورهاست و به عنوان "اقتصاد آبی" یا Blue Economy نیز شناخته می‌شود و به بهره‌برداری پایدار از منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای توسعه اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال اشاره دارد.

اقتصاد دریامحور مواردی چون حمل‌ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست‌هواشناسی و معدن‌کاری دریایی نیز شامل می‌شود.

ایران در دریا و دریانوردی سابقه طولانی دارد چراکه دریای خزر در شمال کشور و خلیج فارس و دریای عمان نیز در جنوب آن قرار دارند و دسترسی به آب‌های آزاد با داشتن ۱۹۰ هزار کیلومترمربع گستره دریایی و حدود ۵۸۰۰ کیلومتر طول خطوط سواحل در شمال، جنوب و جزایر کشور، حدود ۴۰ درصد از مرزهای ایران اسلامی را دریا و آب‌ها تشکیل می‌دهند. بنابراین ایران ذاتا کشوری دریایی محسوب می‌شود.

ایران به سبب قرار داشتن در موقعیت ویژه جغرافیایی، از کانون‌های اصلی منبع انرژی جهان بوده و با دارا بودن بخش مهمی از این ذخایر باارزش در منطقه راهبردی خلیج فارس و اوراسیا، در قلب شاهراه ارتباطی شرق و غرب جهان قرار گرفته و از فرصت‌هایی برجسته و منحصر به‌فردی برخوردار است که فعالیت‌های مرتبط با «اکتشاف، استخراج و انتقال منابع نفت و گاز» مخصوصا در دریا، «شیلات، ماهی‌گیری و آبزی‌پروری» و «حمل‌ونقل و ترانزیت بار و مسافر در دریا» از آن‌جمله است.

۵ محور اصلی اقتصادی، علم‌وفناوری، امنیتی، محیط زیستی و فرهنگی، یک رویکرد حکمرانی دریایی را دنبال می‌کند

"حسن بیک‌محمدلو"، رئیس سابق کمیته توسعه دریامحور مجمع تشخیص مصلحت نظام در تحلیل و بررسی اصلی‌ترین رویکردهای حکمرانی دریامحور، می‌گوید:

«موقعیت جغرافیایی کشور در جنوب‌غرب آسیا یکی از نادرترین و منحصربه‌فردترین موقعیت‌های راهبردی در جهان است. این موقعیت با توجه به منابع نفت و گاز موجود و اشرافیت بر خلیج فارس و دریای عمان و دارا بودن مهمترین تنگه راهبردی جهان موجب شده، بسیاری از صاحب‌نظران این منطقه را مرکز تحولات جهانی قلمداد کنند.

بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های دریایی کشور در کنار توجه به این موقعیت، از جمله پرتکرارترین تأکیدات رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بوده است که به سبب اهمیت آن، شاهد ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در راستای اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام بودیم.

موضوع بهره‌مندی و توجه به ظرفیت‌های دریایی کشور، بیش‌از سه دهه است که توسط رهبر معظم انقلاب مورد توجه واقع شده و ایشان در بیانات متعددی به زوایای مختلف این بحث پرداخته‌اند و دستیابی به سیادت دریایی و تمدن دریایی را به‌عنوان چشم‌انداز تحقق این سیاست‌ها مدنظر قرار داده‌اند.

در یک برداشت کلی از اندیشه رهبر انقلاب درباره دریا، ۵ محور اصلی اقتصادی، علم‌وفناوری، امنیتی، محیط زیستی و فرهنگی، قابل رصد و تحلیل است، که در مجموع یک رویکرد حکمرانی دریایی را دنبال می‌کند.

الف- رویکرد اقتصادی

دریا یک منبع تولید ثروت برای کشورهایی است که به آب‌های آزاد دسترسی دارند و ویژگی متمایزکننده‌ای در برابر کشورهای محصور در خشکی محسوب می‌شود. ثمره بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی و ساحلی، افزایش تولید ناخالص داخلی و نرخ اشتغال است. سهم اقتصاد دریا و اقتصاد ساحلی کشور از تولید ناخالص داخلی می‌تواند در منطقه جایگاه اول و در جهان عنوان شایسته‌ای را کسب کند. فعال‌شدن اقتصاد دریا، سبب فزونی برکت در اقتصاد کشور در عرصه‌های مختلفی مانند حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌سازی، شیلات و آبزی‌پروری و انرژی‌های فراساحل و نوظهور خواهد شد.

ب- رویکرد علم‌وفناوری

بهره‌مندی از علوم و فنون نوین در عرصه دریا امروزه به عنوان یکی از مرزهای دانش محسوب می‌شود. تأکید به فعال کردن زیست‌بوم فناوری و نوآوری و حرکت به سمت داخلی‌سازی تجهیزات و شناورهای موردنیاز در حوزه‌های دریایی و کشف فناوری‌های نوین و تجاری‌سازی آن، از لوازم ارتقای سطح علم و فناوری در بخش دریاست. در این بخش نباید از تربیت منابع انسانی متخصص و توانمند متعهد در دانشگاه‌ها و مراکز مهارتی غفلت کرد.

پ- رویکرد امنیتی

موفقیت‌های پرشمار نیروهای مسلح کشور در ایجاد بازدارندگی مطلوب امنیت دریایی و حضور در آب‌های آزاد و مأموریت‌های موفق نیروهای مسلح دریایی کشور اعم از ارتش، سپاه و دریابانی، تضمین ایجاد امنیت در آب‌های سرزمینی و تأمین امنیت پایدار برای فعالیت تجاری کشور بوده است.

ت- رویکرد محیط زیستی

توجه ویژه به بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های دریایی کشور با لحاظ توان اکولوژیکی، سبب توازن در برنامه‌های پیشرفت کشور و تمرکز بر منابع بین‌نسلی خواهد شد. پایش محیط پیرامونی دریایی کشور و جلوگیری از تخریب محیط زیست دریایی توسط دیگران، از موارد درج شده در سیاست‌های کلی ابلاغی است.

ث- رویکرد فرهنگی – اجتماعی

توجه به عنصر فرهنگ و انتقال فرهنگ دریایی به عنوان یک عامل حیاتی و پیش‌برنده در زمینه بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی مطرح می‌شود. بی‌شک بدون مشارکت مردم خصوصاً استان‌های ساحلی در برنامه پیشرفت، موفقیت حاصل نخواهد شد. در این میان نقش رسانه و تولیدات رسانه‌ای در شناساندن ظرفیت‌ها و بسترسازی فرهنگی جلوه بیشتری پیدا خواهد کرد.

سواحل جنوبی و شمالی کشور می‌تواند مثل نقش کشف نفت در ایران عمل کند

سرلشکر"سیدیحیی رحیم صفوی"، مشاور فرمانده کل قوا نیز می‌گوید: فرصت بزرگی در اختیار ملت ما قرار گرفته که با داشتن رهبری خردمند، شاهد ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور باشیم.

وی می‌افزاید: ما ۲۷۰۰ کیلومتر در جنوب و شمال کشور ساحل و ۲۰ جزیره داریم که هر دو فرصت بزرگی فراهم می‌کند تا از آن‌ها برای توسعه اقتصادی کشور، اقتصاد دریامحور، رفع تنگناهای اقتصادی مردم، حل مشکلات مربوط به بحران آب در ایران و تولید انرژی‌های مختلف تجدیدپذیر استفاده کنیم.

مشاور فرمانده کل قوا با بیان این‌که سواحل جنوب به‌ویژه در مکران و نیز سواحل شمالی کشور می‌تواند مثل نقش کشف نفت در ایران عمل کند، اظهار می‌کند: این سواحل در پیشران اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تمدنی ایران موثر است و باید بر چگونگی استفاده از بندرها و اقتصاد دریامحور و حضور در اقیانوس‌ها کار علمی انجام شود.

صفوی ابراز امیدواری می‌کند: با ابلاغ این سیاست‌ها در یک برنامه ۱۰ تا ۲۰ ساله یعنی چهار برنامه پنج‌ساله از جمله همین برنامه هفتم توسعه، توجه بخش خصوصی، عموم سرمایه‌گذاران داخلی و سیاست خارجی ما برای جذب سرمایه‌گذاری در ایران و داشتن یک برنامه مدون برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و انسانی کشور با توجه به این ارزش‌های طبیعی، مردم از نظر معیشتی به سمت زندگی بهینه حرکت کنند.

وی یادآوری می‌کند: در برنامه‌های آمایش سرزمینی هم باید بتوانیم مثلاً از کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب حداکثر استفاده را بکنیم. همچنین با تولید انرژی‌های تجدیدپذیر آب‌های شیرین را از سواحل دریای عمان و خلیج فارس و حتی خزر به فلات مرکزی ایران برسانیم.

صفوی معتقد است: غربی‌ها در ۵۰۰ سال گذشته قدرت خود را بر پایه دریا قرار دادند. امروز هم آمریکا و کشورهای عضو ناتو که ۳۰ ‌کشور هستند، قدرت خود را بر پایه دریا قرار داده و عمده قدرت‌شان دریایی است. ما هم اگر می‌خواهیم قدرت اول اقتصاد غرب آسیا بشویم، باید اقتصاد را دریامحور کنیم؛ در حال حاضر امنیت مشترک و صلح پایدار در غرب آسیا و حتی صلح جهانی از طریق همکاری‌ کشورهای ساحلی امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که هیچ منطقه جغرافیایی به اندازه ایران اهمیت و ارزش ندارد، تأکید می‌کند: اگر برنامه‌ریزی درستی برای کریدورهای حمل‌ونقل شمال – جنوب و شرق - غرب که از مسیر ایران می‌گذرد داشته باشیم، حداقل سالی ۶ میلیارد دلار برای کشورمان درآمد خواهد داشت.

نیروی دریایی قوی یکی از زیرساخت توسعه اقتصاد دریامحور است

امروزه مرزهای اقتصادی کشور در پهنه‌های اقیانوسی جهان است

نیروی دریایی قوی یکی از زیرساخت توسعه اقتصاد دریامحور است و استفاده از «ظرفیت‌های فراوان در نیروی دریایی ارتش به‌خصوص ظرفیت این نیرو برای کمک به اجرای سیاست‌های اقتصاد دریامحور» یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای فرماندهان نیروی دریایی ارتش با معظم‌له بود.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی "دنا" و ناوبندر "مکران" پس از هشت ماه دریانوردی و طی بیش از ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی، یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین انجام داد و برگ زرین دیگری در کارنامه علم، فناوری و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران از خود برجای گذاشت. این حرکت عظیم رکوردهای بسیاری در حوزه علم و فناوری را در تاریخ کشور ثبت کرد.

امیر دریادار "شهرام ایرانی"، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این‌باره معتقد است: آنچه که در توسعه دریامحور کشور هدف‌گذاری شده است، پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور است.

وی با بیان این‌که اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در راستای اجرایی‌شدن فرمان‌های فرمانده معظم کل قوا است، می‌گوید: نه‌تنها در کرانه و پس‌کرانه بلکه ما پساپس کرانه‌ها را نیز می‌توانیم دربر بگیریم چراکه کشورهای همسایه ما فاقد دریا هستند و حتما باید از ظرفیت دریایی خود در شمال و جنوب کشور استفاده کنیم.

ایرانی با اشاره به افتخارآفرینی ناوگروه دریایی جمهوری اسلامی ایران در سفر به دور کره زمین، می‌افزاید: این مردان بزرگی که در حوزه‌های مختلف به صحنه آمده‌اند و نمایندگان ایران در این ماموریت بزرگ بودند، آنچه را به دوستان ما در دنیا مخابره کردند، مهربانی، بشردوستی و توانمندی علمی و صنعتی ایران بود. همچنین در این ماموریت آنچه به دشمنان مخابره شد، اقتدار بود و این‌که سربازان این کشور و نظام مقدس به برکت ولایت، انقلاب و صنعت و توانمندی‌شان که در بسترهای بی‌بدیل کشور حاصل شده است، می‌توانند در عمق دشمنان حضور پیدا کنند و مرزهای ژئوپلتیک کشور را جابه‌جا خواهند کرد.

ایرانی با بیان این‌که امروزه مرزهای اقتصادی کشور در پهنه‌های اقیانوسی جهان است، اظهار می‌کند: در تمام اقیانوس‌های جهان حضور ۲۴ ساعته همرزمان من را شاهد هستید. مسئولیت حفاظت اقتصاد کشور در دریا بر عهده نیروی دریایی ارتش و سپاه است و در سایه رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد رشد و شکوفایی در این عرصه هستیم.

با توسعه اقتصاد دریامحور، جهشی بزرگ ‌در اقتصاد ملی ایجاد می‌شود

"علی‌اکبر کریمی"، رئیس کمیته صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: ما می‌توانیم ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر را در سواحل مکران استقرار دهیم و انواع صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و صنایع آب‌بر مثل فولاد را می‌توانیم در این مناطق احداث کنیم.

وی در رابطه با مبانی و ساختارهای قانونی حوزه صنایع دریایی در کشور، می‌گوید: ما قانونی به نام قانون حمایت از صنایع دریایی داریم که در این قانون ظرفیت‌های ملی خوبی برای صنایع دریایی پیش‌بینی شده است. همچنین در عرصه ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف تجهیزات و شناورهای سطحی و زیرسطحی و صنایع فراساحلی ساختارهایی مهیا شده است.

کریمی با اشاره به آغاز فعالیت صندوق توسعه صنایع دریایی، می‌گوید: این صندوق در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال است. همچنین شورای عالی صنایع دریایی به ریاست رئیس‌جمهور بر مبنای این قانون تشکیل شده است.

وی با تاکید بر این‌که ظرفیت‌های بسیاری در صنایع دریایی وجود دارد که در اقتصاد ملی می‌توانند تاثیرگذار باشند، می‌افزاید: سواحل شمالی کشور مملو از فعالیت‌های اقتصادی است و کمتر نقطه‌ای می‌توانید پیدا کنید که بدون فعالیت باشد. اما کمبودهایی نیز مثل کمبود شدید شناور در دریای خزر برای تعاملات اقتصادی با روسیه و همسایگان شمالی وجود دارد که باید این مشکل هرچه زودتر رفع شود.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس می‌افزاید: در جنوب کشور یک ساحل بسیار طولانی در خلیج فارس و دریای عمان داریم و این ظرفیت عظیم متاسفانه سال‌های طولانی مغفول مانده است.

وی با بیان این‌که ۶۰ درصد جمعیت جهان در شهرهای ساحلی، بندری و کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کنند و سهم اقتصاد دریامحور در جهان بسیار بالاست، تصریح می‌کند: متاسفانه سهم اقتصاد دریامحور ‌ما با وجود این میزان ساحل، کمتر از ۱۰ درصد است.

رییس کمیته صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران را مطرح کردند که این سواحل از هرمز تا چابهار بوده و بهترین مکان برای دسترسی ما به اقیانوس هند و آب‌های آزاد است.

وی با بیان این‌که متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم تجهیزات بندری و فراساحلی را در کشور ایجاد کنیم، ادامه می‌دهد: ما در امکانات زیرساختی مثل خطوط ریلی و جاده‌ای همچنان مشکل داریم. امیدواریم احداث خط‌ آهن چابهار – زاهدان - سرخس سرعت بگیرد و به سرانجام برسد.

کریمی می‌گوید: اگر توسعه اقتصاد دریامحور کشور صورت بگیرد، جهشی بزرگ ‌در اقتصاد ملی ایجاد می‌شود. ما در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری، طرح تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران را در دست تصویب داریم. این مهم، ساختار مناسبی برای توسعه سواحل جنوبی و انتقال بخشی از جمعیت کشور و فعالیت‌های اقتصادی به جنوب کشور را فراهم می‌سازد. این‌که هزاران میلیارد هزینه کنیم که آب را از دریا به داخل کشور انتقال دهیم، به هیچ‌وجه اقتصادی و به‌صرفه نیست و به‌جای آن می‌توانیم جمعیت را به شهرهای ساحلی ببریم. ما می‌توانیم ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر را در سواحل مکران استقرار دهیم و انواع صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و صنایع آب‌بر مثل فولاد را در این مناطق احداث کنیم.

یک فصل در برنامه هفتم توسعه به موضوع اقتصاد دریامحور اختصاص یافته است

اما نحوه ورود مجلس به این موضوع آن‌گونه که "منصور آرامی"، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید، در قالب تصویب برنامه هفتم توسعه و توجه کلان به موضوع اقتصاد دریامحور بوده است.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به این‌که برنامه هفتم دارای ۲۴ فصل است، می‌گوید: یک فصل در برنامه هفتم به موضوع اقتصاد دریامحور اختصاص یافته است. در موضوع اقتصاد دریامحور، اولویت به بنادر جنوبی و جزایر اختصاص دارد. بخشی از آن مربوط به ترانزیت و بخشی دیگر به حوزه شیلات مربوط است که شمال کشور را هم شامل می‌شود. دولت مکلف شده زیرساخت‌های شهرک‌های شیلاتی و آبزی‌پروری را تامین کند. طبق برنامه هفتم مقرر شده، جمعیت ساحلی، ۸ درصد جمعیت کشور را شامل شود. هم‌اکنون تقریبا دو درصد تولید ناخالص داخلی سهم دریاست که این عدد در برنامه هفتم چندین برابر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در حوزه شیلات حدود یک‌میلیون تن تولید آبزی‌پروری و صید داریم که میزان تولید و صید در برنامه آینده ۶/۲ میلیون تن پیش‌بینی شده که به موضوع اقتصاد دریا مرتبط است. حتی در حوزه گردشگری دریایی قرار است شورای خاص گردشگری دریایی در استان‌ها تشکیل شود که حرکت بزرگی است. همچنین در سرفصل اقتصاد دریا، در خصوص صنایع دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب‌شیرین‌کن‌ها و تمام موارد مربوط به دریا دیده شده است. در بخش‌های مختلف برنامه هفتم بخش زیادی مربوط به استان‌های ساحلی است.

بی‌شک، بدون تحقیق و نوآوری نمی‌توان از توسعه و پیشرفت سخن گفت. سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی، فناوری و نوآوری برای درک بهتر اکوسیستم‌های دریایی، توسعه شیوه‌های مدیریت منابع پایدار و حمایت از بخش‌های اقتصاد آبی، از جمله اهداف این بخش است.

از مزایای تحقیق و نوآوری می‌توان به بهبود کیفیت زندگی، حل مشکلاتی نظیر تغییر اقلیم، محیط زیست و فقر در کنار ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید اشاره کرد.

ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی در جایگاه سوم اقتصادهای نوآور برتر قرار دارد

دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت‌مدرس بیشترین تولیدات علمی را در حوزه علوم دریا داشته‌اند

"سید احمد فاضل‌زاده"، رئیس مؤسسه ISC در این زمینه می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید علم جایگاه پانزدهم بر اساس پایگاه اسکوپوس و جایگاه هفدهم بر اساس پایگاه وب آو ساینس را دارد. همچنین بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در خصوص اقتصادهای نوآور برتر، کشورهای هند، ایران و قزاقستان در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در حوزه تولیدات علمی بین‌المللی دریامحور در بازه زمانی ۲۰۲۲ - ۲۰۱۳ ایران با ۲۸۱۶ مدرک جایگاه ۳۲ در سطح بین‌المللی و جایگاه ۴ در میان کشورهای اسلامی را داراست.

وی می‌افزاید: کشورهای آلمان، کانادا و استرالیا بیشترین همکاری علمی را در تولیدات علمی دریامحور با ایران داشته‌اند. همچنین عمده تحقیقات دریایی در سطح دنیا به اکولوژی علوم محیطی، زیست‌شناسی آب شیرین دریایی و مهندسی تعلق دارد. در جمهوری اسلامی ایران پژوهش‌های حوزه علوم دریایی عمدتا در موضوعات مهندسی، اکولوژی علوم محیطی و زمین‌شناسی بوده است.

فاضل زاده به نقش دانشگاه‌های کشور در تولیدات علمی دریامحور می‌پردازد و می‌گوید: در سطح کشور دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت‌مدرس به ترتیب با ۵۲۰، ۳۷۲ و ۱۶۷ مدرک، بیشترین تولیدات علمی را در حوزه علوم دریا داشته‌اند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری‌های مرتبط با اقتصاد دریا را راه‌اندازی می‌کند

اما در پی ابلاغ سیاست‌های کلی "توسعه دریامحور" از سوی مقام معظم رهبری، جامعه دانش‌بنیان و دانشگاهی کشور هم بی‌کار ننشسته و دانشگاه صنعتی امیرکبیر دست به کار شده و مرکز نوآوری و توسعه فناوری‌های مرتبط با اقتصاد دریا را راه‌اندازی می‌کند.

طی تفاهم‌نامه مشترک بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مؤسسه دانش‌بنیان برکت، مرکز نوآوری اقتصاد دریا در بندرعباس و در محل پردیس جامع دریاساحلی این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

دانشگاه امیرکبیر به نمایندگی دکتر علیرضا رهایی و مؤسسه دانش‌بنیان برکت به نمایندگی محمدجواد احمدپور، در راستای ایجاد و فعالیت مستمر مرکز نوآوری اقتصاد دریا و به‌منظور حمایت از نخبگان، ارتقاء و توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین، تفاهم‌نامه مشترک امضا کرده‌اند.

در این تفاهم‌نامه، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان «دانشگاه» و مؤسسه دانش‌بنیان برکت با عنوان «مؤسسه» متقبل شده‌اند تا نسبت به تأسیس مرکز نوآوری اقتصاد دریا در محل پردیس جامع دریاساحلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بندرعباس به صورت مشترک اقدام و همکاری کنند.

طرفین تفاهم‌نامه فوق تأیید می‌کنند که این تفاهم‌نامه نقطه‌ی آغاز همکاری در حوزه‏‌های مرتبط با اقتصاد دریاست و یکی از مأموریت‌های اصلی این مرکز برنامه‌ریزی و به نتیجه رساندن همکاری‌های گسترده‌تر دانشگاه و مؤسسه در زمینه‌‏های مختلف مرتبط از جمله شکل‌دهی اسکله‌های فناوری، شهرک‏‌های صنعتی دریایی و مراکز پشتیبانی از توسعه‌ فناوری‏ متناسب با نیازهای فناورانه در سواحل جنوب کشور است.

برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه‌ی دریامحور نیازمند مدیریت یکپارچه، هماهنگ و چابک در سطح عالی کشور هستیم

"علی‌اکبر صفایی"، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در خصوص ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، می‌گوید: این سند برگ زرینی است که می‌تواند به‌ عنوان هدایت‌کننده تمامی فعالیت‌های دریایی نه تنها در دریا، بلکه در سواحل، فراسواحل، پس‌کرانه‌ها و اقیانوس‌ها عمل کند و برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور نیازمند مدیریت یکپارچه، هماهنگ و چابک در سطح عالی کشور هستیم.

وی می‌افزاید: باید بدانیم تجارت خارجی ما از طریق حمل‌ونقل رقم می‌خورد. از این‌رو وزیر راه‌ کلان‌پروژه‌ای را تحت عنوان «ایران-راه» مطرح کرده که می‌گوید، ایران سهل‌ترین مسیر برای تمامی کشورهای شمال، جنوب، غرب و شرق است که از ایران عبور کنند و در عین حال پروژه‌های زیادی نیز زیرمجموعه این کلان‌پروژه تعریف شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که تجارت دریابرد ۱۲ درصد رشد داشته که برگرفته از تجارت خارجی است، اظهار می کند: توسعه دریامحور به‌نحوی به فعالیت‌هایی که در دریا اتفاق می‌افتد مربوط می‌شود و صرفا شامل کشتیرانی نیست. فعالیت‌های دریایی حداقل ۷۰ رشته و فعالیت جانبی هستند که شامل مواردی نظیر ثبت کشتی، سکو، مقابله با آلودگی، هیدروگرافی، موسسات رده‌بندی، تعمیر و نگهداری و سوخت‌رسانی می‌شود و پس از آن ادامه فعالیت به بندر می‌آید و به سایر شقوق حمل‌ونقل تسری پیدا می‌کند.

توجه به دریا به‌عنوان عامل توسعه اقتصادی، نگاه جدیدی از سوی مقام معظم رهبری در اقتصاد ایران است

کارشناسان معتقدند، ایران با وجود داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، کشوری دریایی محسوب می‌شود اما تاکنون بهره‌برداری بهینه‌ای از این منابع انجام نشده و تنها حدود پنج درصد از ظرفیت سواحل کشور به این فعالیت‌ها اختصاص داده شده و حدود ۹۵ درصد ظرفیت باقی‌مانده نادیده گرفته شده است!

با نگاهی به شش برنامه توسعه گذشته و حتی برنامه هفتم توسعه، مشخص می‌شود که عمده مبنای توسعه کشور منابع حاصل از نفت، گاز، پتروشیمی، مالیات و معدن بوده است؛ اما در سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، دریا به‌عنوان یک فرصت اقتصادی برای توسعه کشور مدنظر قرار گرفته و به‌صورت سند از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

این برای اولین‌بار است که توسعه دریامحور به شکل یک سند ابلاغی که دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه مکلف به اجرای آن هستند، مدنظر قرار گرفته است و بر اساس این سند ابلاغی، قوای سه‌گانه تحت مدیریت یکپارچه باید فعالیت‌ها را پیش ببرند.

در این سند به دریا به‌عنوان عامل توسعه اقتصادی نگاه شده است که به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه به کمک توسعه اقتصاد کشور خواهد آمد که این مسئله نگاه جدیدی در اقتصاد ایران است.

در شمال ایران، دریا همواره به عنوان محلی برای تفریح و گردشگری مورد توجه بوده و ظرفیت‌های بالقوه آن در مقایسه با کشورهای حاشیه دریای خزر بالفعل نشده است. در جنوب کشور نیز آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته‌ایم از ظرفیت تجاری بنادر استفاده کنیم و به‌طور مثال در حوزه تخلیه و بارگیری با مهم‌ترین بندر تجاری همسایگان یعنی جبل‌علی فاصله داریم.

یکی از مسائل بسیار مهم در سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است که باید در بخش‌های مختلف حوزه دریا مدنظر قرار گیرد و با نگاه به کشورهای توسعه‌یافته و تدوین طرحی جامع برای سوق دادن جمعیت کشور به نوار ساحلی، بتوان تغییرات کلانی را در اقتصاد ایران رقم زد.

توجه به موضوعات و محورهای کلیدی توسعه دریامحور، توان اکولوژیک در برنامه‌ریزی‌های توسعه با توجه به اصول آمایش سرزمین، اقلیم مناطق و نواحی ساحلی و رفع معضلات محیط زیستی، توجه به ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی، توجه‌ به‌ اصول ‌مدیریت‌ یکپارچه‌ مناطق‌ ساحلی، توجه به نوآوری در حوزه دریایی، استفاده ‌از تجربیات ‌جهانی، توجه‌ به ‌منابع‌ انسانی‌، مشارکت ‌دادن‌ جوامع‌ محلی ‌در ‌تصمیم‌گیری‌ها، توجه‌ به ‌تسهیل ‌امور ‌سرمایه‌گذاری داخلی ‌و ‌خارجی و توجه‌ به‌ حوزه ‌پرظرفیت گردشگری ‌دریایی، از الزامات اساسی در تحقق توسعه اقتصاد دریامحور به شمار می‌روند.

حال باید منتظر ماند و دید که، آیا با گذشت بیش‌از سه دهه توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر «توسعه دریامحور»، آیا دستیابی به تمدن و سیادت دریایی حاصل می‌شود؟

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار