معاون هماهنکی امور اقتصادی وزیر کشوردربوشهر:
بوشهر: معاون وزیر کشور با اشاره به بازدیدش از بندر بوشهر گفت: پنج هزار کانتینر رسوب شده مشاهده شد که علتی برای رسوب یک کالا در بندر وجود ندارد.
کد خبر: ۷۵۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲ 02 June 2019

 استاندار بوشهر گفت: لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری به عنوان یکی از درخواست های مهم این استان که باعث استفاده بهینه از ظرفیت های بندری در شکوفایی اقتصاد ملی می شود تعیین تکلیف شود.

 عبدالکریم گراوند شنبه شب در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بوشهر با حضور بابک دین پرست معاون هماهنکی امور اقتصادی وزیر کشور افزود: یکی از درخواست های استان بحث منطقه آزاد بوشهر است که با رفت آمد این لایحه بین مجلس و شورای نگهبان همچنان بلاتکلیف است.

وی بیان کرد: استان بوشهر برای این منطقه ۲۶ هزار هکتار زمین پیش بینی کرده که حدود چهار هزار هکتار آن مستعد ایجاد گلخانه و شهرک های تولیدی کشاورزی است.

گراوند ادامه داد: با توجه به اینکه تحقق این مهم تحولی تاثیرگذار در ایجاد رونق اقتصادی و بویژه کشاوزی ایجاد می کند انتظار تعیین وضعیت آن بصورت جدی دنبال شود.

گفتنی است لایحه منطقه آزاد بوشهر پس از کش و قوس چندین ساله، در پاییز سال گذشته از سوی مجلس مصوب شد، اما به دلیل ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان نیز بررسی لایحه مناطق آزاد جدید را مجددا به مجلس بازگرداند.

بخش های دیگر اظهارات استاندار بوشهر در این نشست می خوانید:

  • وقتی در راستای سازگاری با کم آبی در استان بوشهر توسعه کشت گلخانه ای نیز بطور جد مورد توجه قرار گرفته انتظار است در راستای تبدیل تعرفه برق صنعتی آن به کشاورزی نیز گامی اساسی برداشته شود.
  • از طریق تسهیلات پرداختی اکنون ظرفیت سردخانه ای حوزه کشاورزی استان بوشهر که چندی پیش ۲۸ هزار تن بود به بیش از ۴۶ هزار تن افزایش پیدا کرده است. ۳۰ درصد این تسهیلات از سوی وزیر ابلاغ شده که تحقق این مهم می تواند در راستای تکمیل طرح های نیازمند اعتبار گامی ارزشمند باشد.
  • سند اقتصاد دانش بنیان این استان بعد از ماه رمضان با حضور شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی می شود که این مهم به شرکت های دانش بنیان کمک قابل توجهی می کند.
  • رئیس جمهوری به استان در اسفندماه سال گذشته افق جدیدی فراروی استان گشوده که باید از ظرفیت وزارت کشور برای اجرایی شدن تفاهمنامه های مرتبط با سفر بین دستگاه ها و پیگیری آنها بخوبی استفاده شود.
  • برای توسعه و نوسازی صنایع دریایی استان بوشهر نیز نیاز است نشستسی در تهران تشکیل و تفاهمنامه مربوط به آن منعقد شود. انعقاد این تفاهمنامه و اجرایی شدن آن به رونق و کسب و کار چه در شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) و چه بخش خصوصی استان بوشهر رونق شایانی می بخشد. حداقل مزیت اجرایی شدن تفاهمنامه طرح نوسازی و بهسازی صنعت دریایی استان بوشهر حفظ وضعیت موجود است که تحقق این مهم نیازمند همکاری سازمان بنادر، شواری عالی بنادر و سایر دستگاه های مربوطه است.
  • در حوزه آرتمیا و تولید روغن امگا سه از جلبک به ترتیب چهار و ۲ میلیارد ریال اعتبار گذاشته شده است.
  • برای حمایت از شرکت های دانش بنیان استان بوشهر نیز جهت گیری خوبی در استان ایجاد شده و در این زمینه اجرا پنل های خورشیدی استانداری نیز به این شرکت ها واگذار شده است.
  • شرکت های دانش بنیان استان بوشهر در سال گذشته بیش از یکهزار و ۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد کردند که با نگاه ویژه مسئولان ارشد استان زمینه برای اشتغالزایی بیشتر این شرکت ها در سال جاری فراهم شده است.

رسوب 5 هزار کانتینر و توقیف 1413 خودرو در بندر بوشهر

دین پرست معاون امور اقتصادی وزیر کشور نیز در این نشست در ارتباط با وضعیت نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی استان های کشور نیز گفت: براساس آخرین آمار دریافتی نرخ بیکاری ۱۵ استان کاهش و ۱۵ استان افزایش پیدا کرده و در ارتباط با نرخ مشارکت اقتصادی نیز این نرخ در ۱۸ استان افزایش و ۱۱ استان کاهش و مابقی بدون تغییر بوده است.

وی در ارتباط با استان بوشهر گفت: در سال ۹۷ نرخ بیکاری استان بوشهر از ۱۱.۲ درصد سال ۹۶ به ۱۰.۵ درصد کاهش و نرخ مشارکت اقتصادی آن نیز از ۳۷.۳ به ۳۸.۳ درصد افزایش پیدا کرد که در این ۲ شاخص وضعیت بسیار خوبی بر این استان حاکم است.

دین پرست افزود: در ارتباط با منطقه آزاد تجاری نیز درخواست مدیریت ارشد استان بوشهر برای تعیین تکلیف این مهم پیگیری می شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با طرح تحول صنعت دریایی استان بوشهر نیز انتظار می رود سندهای چهارگانه این طرح بصورت شفاف و کامل ارائه شود تا رایزنی لازم برای تحقق این مهم صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه ای وزارت کشور گفت: در بازدید از بندر بوشهر پنج هزار کانتینر رسوب شده مشاهده شد که هزار و ۴۷۶ مورد آن مربوط به اموال تملیکی است.

دین پرست اضافه کرد: علتی برای رسوب یک کالا در بندر وجود ندارد و انتظار است با تشکیل شورایی حاصل از دستگاه های ذیربط کالاهای رسوب شده بندر بوشهر هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی گفت: هزار و ۴۱۳ دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز در گمرک بوشهر وجود دارد که برای ترخیص آنها پیگیری لازم صورت می گیرد.

دین پرست در ارتباط با کالاهایی توقیف شده به ظن قاچاق در استان بوشهر نیز گفت: باید گزارش کاملی از کالاهای توقیفی ارائه شود تا میزان کالاهای قاچاق کشف شده از کالاهای توقیف شده با این رویکرد و همچنین میزان اذیت شدن غیرضرور مردم در ارتباط با توقیف کالاها مشخص شود.

وی همچنین با اشاره به شناسایی واحدهای مشکل دار و بحرانی کشور نیز گفت: در راستای پیشرفت، تولید و اشتغال مقرر شده واحدهای مشکل دار و بحرانی کشور احصا و اعلام شوند.

دین پرست افزود: در این راستا واحدهای بحرانی پس از تبدیل به واحد مشکل دار نسبت به عادی سازی وضعیت آنها اقدام می شود.

وی گفت: در استان بوشهر ۱۹ واحد با بیش از سه هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی مشکل دار و بحرانی وجود دارد که در اسرع وقت نسبت به عادی سازی وضعیت آنها اقدام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار