باانتقادشدیدشهردارازدخالت اعضای شورای شهردراموراجرایی:
بوشهر: نشست علنی شورای شهر بوشهر در شرایطی با موضوع بررسی پروژه های عمرانی شهرداری برگزار شد که شهردار مرکز استان از مداخله برخی اعضای این شورا در امور اجرایی انتقاد صریح کرد و زمانی که برخی اعضا و معاونان امیری وی را به آرامش دعوت کردند، گفت: «8 ماه سکوت کرده ام، ولی بنظرم باید مردم بدانند پشت پرده ها چه خبر است.»
کد خبر: ۷۵۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴ 02 July 2019

بوشهر: نشست علنی شورای شهر بوشهر در شرایطی با موضوع بررسی پروژه های عمرانی شهرداری برگزار شد که شهردار مرکز استان از مداخله برخی اعضای این شورا در امور اجرایی انتقاد صریح کرد و زمانی که برخی اعضا و معاونان امیری وی را به آرامش دعوت کردند، گفت: «8 ماه سکوت کرده ام، ولی بنظرم باید مردم بدانند پشت پرده ها چه خبر است.»

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ در این جلسه که عصر یکشنبه برگزار شد، به دلیل عدم حضور مسئول رایانه شورا و عدم امکان اجرای رأی گیری الکترونیکی، فقط دستور کار نخست درباره پروژه های عمرانی شهرداری مطرح گردید و لوایح و طرح های رسیده به جلسه دیگر موکول شد.

4 پروژه شاخص شهرداری در سالجاری

در ابتدا نورالدین امیری شهردار بوشهر گفت: امسال در کنار پروژه هایی ریز و درشت در محلات از آسفالت تا پارک محله ای و کانال آبهای سطحی، 4 پروژه شاخص داریم که دو مورد آن یعنی تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی و پارک لیان آغاز شده، فرهنگسرای محلات و جاده سرتل- نیروگاه نیز در حال مبادله موافقت نامه هستیم و امسال اجرایی می شود.

امیری با اشاره به شرایط نامناسب مالی شهرداری خاطرنشان کرد: با تعاملی که ایجاد شد و نگاه مثبت استاندار به توسعه شهر بوشهر، توانسته ایم از اعتبارات استانی برای پروژه های شاخص بوشهر کمک بگیریم؛ طوری که 75 درصد پروژه تقاطع شهید مطهری از اعتبارات استانی است، پروژه ای که برآورد 32 میلیاردتومانی دارد و از هفته پیش راستگردهای آن آغاز شده تا پس از آن شمع کوبی پل شروع شود، ضمن اینکه کارگاه پروژه در دهکده گردشگری قرار گرفته تا کمترین مزاحمت را در مسیر پروژه داشته باشد.

به گفته وی، در پارک لیان که از دوره استانداری تبادار کلید خورد و پس از وی رها شد، پروژه 8 میلیاردتومانی با اعتبار استانی در حال اجراست که کاربری فضای تفریحی دارد و فازهای بعدی آن نیز در دستور کار می باشد.

شهردار بوشهر از طرح ایجاد فرهنگسرای محلات با اولویت مناطق جنوبی شهر طی سالجاری خبر داد و گفت: از اعتبارات محلات هدف که در اختیار راه و شهرسازی است، شهرداری بوشهر متولی این پروژه شده و برای محلات دواس، امامزاده و تنگک ها طرح خواهیم داشت.

امیری یکی از پروژه های مهم برای اهالی مناطق جنوبی را جاده سرتل- نیروگاه دانست و افزود: با توجه به قول مساعد استاندار، تلاش داریم برای این پروژه هم اعتبار استانی را جذب کرده و این مسیر مهم را تکمیل نماییم.

به گفته شهردار بوشهر، پروژه های ناتمام و مشکل دار نظیر تقاطع غیرهمسطح آزادی، فانوس دریایی و چرخ و فلک هم تعیین تکلیف می شود.

تبدیل تعمیرگاه موتوری شهرداری به پارک باغ زهرا

ابوذر دهدار رییس شورای شهر در این نشست با اشاره به فقدان فضای سبز در محله باغ زهرا، پیشنهاد کرد واحد موتوری و فنی شهرداری از ایستگاه آتش نشانی جابجا و این محل به پارک باغ زهرا مبدل شود.

وی همچنین با بیان اینکه شهردار اسبق با شروع پارک حاشیه ای حدفاصل ترمینال مسافری و بیمارستان شهدای خلیج فارس، هر بخشی را به نام یکی از محلات قدیمی بوشهر گذاشت، از شهردار خواست تا این پارک حاشیه ای تا میدان مطهری ادامه یابد و برای هویت بخشی به پارک های محلات، تندیس مشاهیر بوشهر در آن نصب شود.

امیری نیز با بیان اینکه محله باغ زهرا فاقد فضای سبز است، از بررسی کارشناسی برای تبدیل واحد موتوری شهرداری در کنار ایستگاه آتش نشانی به پارک خبر داد.

مراقب باشید ماجرای تقاطع میدان آزادی در پروژه جدید تکرار نشود

اکبر توسلی عضو شورای شهر بوشهر نیز با بیان اینکه پارکینگ از ضرورت های بوشهر خصوصا در دو خیابان باغ زهرا و سنگی است که شهرداری برای آن برنامه ای ارائه نکرده، ادامه داد: پارکینگ مجتمع تجاری خورشید حاجیان هم که در اسفند 96 در ساحل کلنگ زنی شد پیشرفتی نداشته، درحالی که تعهد سازنده برای شهرداری باید پیگیری می شد.

وی خواستار کارشناسی لازم درخصوص تقاطع غیرهمسطح میدان مطهری شد تا به گفته وی مانند تقاطع میدان آزادی نشود که برای یک پروژه، 22 قرارداد بسته شد و هزینه آن از 13 میلیارد اولیه به 40 میلیاردتومان رسید.

در این خصوص شهردار بوشهر از رفع مشکلات پروژه پارکینگ مجتمع خورشید حاجیان و فعال شدن آن خبر داد، وی همچنین یادآور شد: با استفاده از تجربیات پروژه تقاطع میدان مطهری، اسکن تاسیسات زمینی محدوده پل-میدان شهید مطهری انجام و از دستگاههای مربوطه استعلام شده تا مشکلی در مسیر پروژه رقم نخورد و امیدواریم در مهلت 18 ماهه که پیش بینی شده به اتمام برسد.

انتقاد شهردار از مداخله شورا در امور اجرایی

در بخش دیگر این جلسه، ندا عبدالله زاده با بیان اینکه پارکینگ در نظرسنجی ها، خواسته دوم مردم بعد از آسفالت کوچه هاست ولی هنوز رویکرد شهردار در این خصوص را نمی دانیم، اظهار داشت: تعلل شهرداران سابق و کنونی این ذهنیت را ایجاد می کند که 15، 20 میلیارد حساب حذف پارکینگ را می خواهند برای زمان نیاز استفاده و بعد جایگزین کنند؛ درحالی که باید سریع تر مشکل پارکینگ دریابگرد که در مالکیت شهرداری است حل و پول موجود برای این کار صرف شود.

امیری شهردار بوشهر نیز با بیان اینکه برای خیابان سنگی دو زمین با فاصله کم نسبت به خیابان برای پارکینگ موردنظر است و لایحه آن را به زودی به شورا می دهیم، درخصوص پارکینگ دریابگرد در مرکز شهر اظهار داشت: شهرداری در گذشته پارکینگی را تملک کرده که به اندازه مغازه های آن معارض وجود دارد.

در این بین عبدالله زاده، خطاب به شهردار گفت: همین جا به شما اعلام می کنم تا قبل از اینکه پارکینگ دریابگرد را تعیین تکلیف نکرده اید، به عنوان رییس کمیسیون بودجه با پروژه های دیگر موافقت نخواهم کرد. من احساس می کنم مشکلات گاراژ دریابگرد را دارند شلوغ می کنند و شهرداری در این خصوص منفعل است.

امیری نیز خطاب به عبدالله زاده گفت: مانند شوراهای دیگر جلو بیفتید و درخصوص حل مشکل معارضین پارکینگ دریابگرد همراهی کنید.

عبدالله زاده نیز پاسخ داد: شما واحد حقوقی در شهرداری دارید، من چرا باید ورود کنم؟

شهردار هم خطاب به این عضو شورا پاسخ داد: شما که همه جا هستید، چه در شهرداری و چه جاهای دیگر که نباید باشید، درخصوص پارکینگ دریابگرد هم با نیروهای شهرداری باشید تا ببینید چقدر مشکل حقوقی دارد.

زمانی که برخی اعضای شورا و معاونان شهردار امیری را به آرامش دعوت کردند، وی پاسخ داد: 8 ماه چیزی نگفته ام ولی به نظرم مردم بدانند پشت صحنه ها چیست و شفاف درباره دخالت در امور اجرایی گفت.

در این بین دهدار رییس شورا خطاب به عبدالله زاده گفت که منظور شهردار کمک معنوی و فکری درخصوص حل مشکلات شهر بوده است.

شهردار را تنها نگذاریم

مهرزاد آسایش عضو شورا نیز با انتقاد از عبدالله زاده گفت: در کنار 9 عضو شورا، شهردار یار دهم ماست و نباید وی را در برابر مشکلات تنها گذاشت و اینکه خودمان را از شهردار جدا بدانیم، همین وضعیتی می شود که با گذشت دو دهه از عمر شوراها، اعتماد کافی در افکار عمومی ایجاد نگردیده است.

آسایش با بیان اینکه وقت اعلام پروژه های پیشنهادی در زمان بررسی بودجه سالانه است نه اینکه امروز با نطق های جزیره ای شهردار را سردرگم کرده و شورا بدون خروجی باشد، ادامه داد: اتفاقا ایجاد پارک باغ زهرا یا محلات فضیلت و تنگک ها در بودجه پیش بینی شده، ولی باید در جلساتی مثل امروز که شهردار حضور دارد، مشکل عدم اجرای این پروژه ها را بررسی کرد که اگر مثلا بحث زمین است، شورا هم با دعوت از مدیران مربوطه، در کنار شهردار پیگیر موضوع باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از ما راه را گم کرده ایم ادامه داد: نطق های تبلیغاتی درباره مشکلات شهر کاری پیش نمی برد و بجای نطق های جزیره ای، باید در مسیر بودجه مصوب حرکت کرد تا شهردار هم سردرگم نکنیم.

وقتی معاون شهردار را برای آسفالت کوچه صدا می زنیم، جایگاه خود را از دست می دهیم

زمانی که ندا عبدالله زاده خطاب به اعضا گفت شورا و شهرداری باید جایگاههای خود را حفظ کنند، نصرتی پاسخ داد: وقتی ما معاون عمرانی شهردار را از جلسه بیرون می آوریم تا کوچه مان آسفالت جایگاه خود را از دست داده ایم. متاسفانه ما با عملکردمان در ریزترین امور اجرایی هم ورود کرده ایم که در شأن شورا نیست.

در این زمان، شهردار بوشهر که در جایگاه هیات رییسه قرار گرفته بود، با صدای آهسته گفت: «آره والله» و این انتقاد به شورای شهر را تایید نمود.

وی همچنین با تقدیر از شهردار که با تعامل از طریق استانداری، پروژه های اصلی را با اعتبارات استانی پیش می برد، اظهار داشت: از شهردار تقاضا دارم درخصوص پروژه های بزرگ نظیر تقاطع غیرهمسطح مطهری تابلوی روزشمار نصب شود تا نظارت موثرتر شهروندان هم داشته باشیم.

مقصران پروژه های ناقص را به دادگاه معرفی کنید

نایب رییس شورای شهر همچنین خطاب به رییس شورا گفت: تقاضا دارم مقصران پروژه های مشکل دار نظیر چرخ فلک، فانوس دریایی و سنگفرش میدان آزادی که براساس گزارش مشاور ضعف ناظرین آن محرز بوده، به مراجع قضایی و دستگاههای نظارتی معرفی شوند تا برای یکبار، مسئولان متوجه باشند اشتباهات و اهمال آنها بی پاسخ نمی ماند.

وی ادامه داد: تقاطع غیرهمسطح بوشهر که با چندین قرارداد غیر از قرارداد اولیه به بهره برداری رسید و هر روز دارای یک مسئله است، چرخ و فلک هم بخاطر یک قرارداد ضعیف دچار مصیبت شده و سنگفرش مرکز شهر هم که طبق گزارش مشاور مجرب که در اختیار شهرداری است، به دلیل ضعف نظارت ناظرین به این شرایط مبدل شده است.

دهدار رییس شورا نیز پاسخ داد هر کدام از اعضای شورا خواستار تحقیق و تفحص درباره ادوار شهرداری هستند روال قانونی را طی و درخواست خود را به شورا اعلام کنند تا پیگیری شود، نصرتی و توسلی خواستار این موضوع شدند که قرار شد در این خصوص نامه کتبی ارائه گردد.

شهرداری برای افزایش فضاهای تفریحی کودکان بوشهری همت کند

طاهره شمشیری نیز با بیان اینکه سن مصرف سیگار و دخانیات پایین آمده که یکی از دلایل آن نبود فضاهای تفریحی و سرگرمی در شهر است، تصریح کرد: شهرداری باید برای این موضوع همت و برنامه داشته باشد، چرا که اگر کودک و شهروند سالم برای ما نماند، روگذر و جاده به تنهایی نمی تواند به توسعه شهر کمک کند.

به گفته وی، البته درخصوص این محرومیت تنها شهرداری مقصر نیست، بلکه آنهایی هم که کوچکترین نشاط و شادی مردم را برنمی تابند، باعث آسیب های اجتماعی شده اند.

امیری شهردار بوشهر با تایید اظهارات رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیان کرد: درخصوص توسعه فضاهای تفریحی، با توجه به مشکلات مالی شهرداری، چند طرح با بخش خصوصی در حال برنامه ریزی هستیم که یکی از آنها احتمالا در محل پروژه فانوس دریایی خواهد بود که سرمایه گذار در حال آماده سازی طرح خود براساس شرایط اعلام شده از سوی شهرداری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار