چهارمین مرحله حفاری چاه‌های درون‌میدانی میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳ 29 February 2024

به گزارش تابناک بوشهر؛ این طرح آخرین بسته از چهار بسته قراردادی حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی است که اجرای کامل آن به توسعه صنعت گاز، حفظ و نگهداشت تولید از میدان مشترک با قطر و رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس به اهمیت میدان مشترک پارس جنوبی در تأمین ۷۰ درصد از گاز مصرفی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه ایران از این میدان مشترک به ۷۰۵ میلیون مترمکعب رسیده و بر اساس آماری که دریافت شده، قطر نیز از این میدان روزانه ۶۲۵ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند.

عباس روحی به بیان فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای حفظ و نگهداشت تولید از این میدان مشترک پرداخت و گفت: حفاری چاه‌های درون‌میدانی یکی از این فعالیت‌ها به شمار می‌رود که قرارداد حفاری ۳۵ حلقه چاه در قالب چهار بسته کاری به پیمانکاران در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز کشور ابلاغ و واگذار شده است.

وی افزود: این ۳۵ حلقه‌چاه در چهار بسته کاری با شرکت‌های پوسکو (بسته اول با حفاری هشت حلقه چاه)، توسعه پتروایران (بسته دوم با ۹ حلقه چاه)، حفاری شمال (بسته سوم با ۹ حلقه چاه) و گروه گسترش انرژی پاسارگاد (بسته چهارم با ۹ حلقه چاه) منعقد شده است.

روحی گفت: با اجرای این طرح و حفاری کامل ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی به ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده می‌شود که به کاهش ناترازی گازی کشور کمک شایان توجهی می‌کند.

وی بهره‌گیری از مدیریت دانش و هوش مصنوعی را در بهبود عملکرد عملیات حفاری و کاهش زمان و هزینه‌های حفاری موثر دانست و افزود: شرکت‌های داخلی باید با هدف کاهش زمان‌های از دست رفته آشکار و نهان و بهینه‌سازی حفاری از دانش روز برای آنالیز داده‌های حفاری استفاده کنند.

روحی بهره‌مندی از درس‌آموخته‌های حاصل از حفاری بیش از ۴۰۰ حلقه چاه در میدان پارس جنوبی را ضروری دانست و به لزوم هماهنگی لجستیکی بسیار دقیق به منظور جلوگیری از وقفه‌های ناشی از نرسیدن کالا، سرویس‌ها و سوخت مورد نیاز دستگاه حفاری تأکید کرد.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار