کد خبر: ۷۵۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰ 01 June 2019

 

تعرفه عوارض صادرات خرما زیان بخش است

بوشهر-ایرنا- معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: تعرفه عوارض وضع شده برای صادرات خرما زیان بخش و به بازار فروش این محصول لطمه می زند.

قاسم محمد زاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در کشورهای تولید کننده خرما در جهان سالانه ۷.۵ میلیون تن خرما تولید می‌شود که از این میزان، تنها ۱.۵ میلیون تن از مبادی کشورهای محل تولید و به سایر کشورها صادرات می‌شود که سهم ایران از تولید فوق سالانه یک میلیون تن و صادرات حداکثر ۲۰ درصد تولید سال است.

وی بیان کرد: با توجه به مصرف حدود ۸۰ درصد خرما در کشورهای تولید کننده استراتژی و راهبرد همه کشورهای تولید کننده خرما توسعه صادرات این محصول به سایر کشورهاست.

محمدزاده ادامه داد: در این ارتباط و از همان سال‌های ابتدایی آغاز برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران (در اوایل دهه هشتاد)، تمام برنامه ریزی های حوزه تولید و تجارت و فرایندهای بعدی برای خرما در ایران نیز بر سیاست‌های توسعه صادرات بنا نهاده شده است.

وی گفت: در دو دهه اخیر در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، خوزستان و هرمزگان درباره محصول خرما و همه فعالیت‌های توسعه سخت افزاری و نرم افزاری دنباله احکام برنامه‌های سوم تا ششم توسعه کشور موضوع " راهبرد توسعه صادرات غیر نفتی" کشور بوده است.

محمدزاده ادامه داد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود با توجه به نزدیکی فصل برداشت خرما در نیمه اول سال جاری در نشست میز ملی خرمای کشور با حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های بخش خصوصی و سایر نخبگان و صاحب نظران، تصمیم اخیر در زمینه گرفتن عوارض از صادرات خرما به بحث گذاشته شود.

وی گفت: در مدت اخیر ابلاغ مصوبه فوق، تولید کنندگان و واحدهای بسته بندی و صادرکنندگان خرما و تشکل‌های تولیدی صادراتی از جمله انجمن ملی خرما اعلام داشته که وضع این میزان عوارض صادراتی بر خرما همه برنامه‌های سال جاری فعالان این بخش را متأثر و به دلیل نداشتن توان رقابت قیمتی بازارهای صادراتی را از دست خواهند داد.

محمد زاده ادامه داد: در این زمینه نامه نگاری‌هایی با مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران صورت گرفته که انتظار می‌رود خروجی مناسب برای نخل داران داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار