رئیس حفاظت محیط زیست گناوه:
تابناک-رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: اتمام پاکسازی مناطق آلوده نفتی دره فصلی"بهون" گناوه منوط به تائید محیط زیست است.
کد خبر: ۹۳۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ 16 January 2021

به گزارش تابناک،کامبیز عبداللهی بیان کرد: عملیات پاکسازی موادنفتی دره فصلی بهون در هفته گذشته توسط نیروهای شرکت نفت و گاز گچساران آغاز شده‌‍است و تا زمانی که کامل انجام نشده و تائیدیه محیط زیست نداشته باشد، باید تداوم یابد.

وی اظهارکرد: نظارت بر عملیات پاکسازی و جمع آوری موادنفتی در دست اجرا توسط کارشناسان این اداره بصورت مستمر انجام می‌شود.

عبداللهی گفت: باتوجه به اینکه لکه‌های نفتی در دره فصلی بهون  در نزدیکی روستای چم شهاب و محمدصالحی بخش مرکزی شهرستان گناوه در هفته گذشته این منطقه را آلوده کرده بود، بمحض اطلاع  به همراه اعضای مدیریت بحران در محل حضور و بررسی‌های لازم صورت گرفت و به مسئولان شرکت‌های نفتی نیز اطلاع داده شد.

وی افزود: به منظور شناسایی منشا آلودگی نفتی، پایش هوایی با استفاده از یک فروند بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران انجام شد و مشاهده‌های صورت گرفته نشان داد که  شکستگی و نشت یکی از لوله‌های نفتی در منطقه گلخاری علت آن بوده‌است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: براساس پایش صورت گرفته لکه‌های نفتی به اراضی کشاورزی مجاور و  دریا سرایتی نکرد و تنها در بستر دره فصلی وجود داشت که پاکسازی و جمع آوری آن در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

شهرستان گناوه از مناطق  نفت خیز جنوب و  پیرامونی صنعت نفت کشور به شمار می‌آید که به عنوان یکی از نقاط راهبردی در امر صادارات نفت کشور قرار دارد اما هر از چندگاهی در معرض آلودگی نفتی از خشکی و ساحل قرار می‌گیرد.

جاری شدن لکه‌های نفتی چندسال اخیر در دره‌ها و ساحل شهرستان گناوه تهدیدی برای محیط زیست بوده و موجب شدهاست که پوشش‌های گیاهای و جانوران خشکی و دریایی را به دلیل دارابودن مواد اسیدی در معرض آسیب جدی قرار دهد.

میدان نفتی گلخاری از میدان‌های نفتی ایران واقع در استان بوشهر است، که در فاصله ۲۰ کیلومتری از شمال‌شرقی بندر گناوه و در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران مستقر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار