فروش میگوی قاچاق به قیمت 15 هزار تومان

حدود 10 روز است که دستفروشانی در سطح شهر بوشهر و بعضی از شهرهای استان مانند گناوه، برازجان، دیر و کنگان هستند که میگوهای تازه را به قیمت 15 تا 17 هزار تومان عرضه می‌کنند. حتی این روزها مغازه‌های ماهی فروشی نیز میگوهای تازه به مردم می‌فروشند.
کد خبر: ۶۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 12 July 2015
تابناک بوشهر: فصل صید میگو برای صیادانی که در تابستان‌ها ماهی کمتری برای صید پیدا می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. این دوره کوتاه که معمولا از دهه اول مردادماه آغاز می‌شود و به مدت کمتر از 20 روز ادامه می‌یابد، نقش مهمی در کسب درآد یک‌ساله لنج‌داران و ملوانان دارد. به همین دلیل، صیادان دشواری‌های نرفتن به دریا را به جان خریده‌اند تا با فرا رسیدن دوره قانونی صید ضمن تامین آبزی مورد علاقه هم‌استانی‌ها، درآمد ارزشمندی هم برای خانواده خود فراهم کنند.
با این‌حال، هنوز شش روز از آغاز طرح دریابست نمی‌گذرد که سروکله میگوی تازه در بازارهای استان پیدا شده است. طبق توافقی که مبنای آغاز طرح ممنوعیت ورود هرگونه شناور صیادی به دریا است، در مدت دریابست، تنها تعدادی از صیادان می‌توانند برای صید یک گونه ماهی صادراتی به دریا بروند و حضور هر شناور دیگری در دریا ممنوع است و بنابراین ماهی تازه باید در بازار کمتر می‌شد و مسلما نباید خبری هم از میگوی تازه می‌بود.
عبدالله محمد علی پور در روزنامه بامداد جنوب نوشت: حدود 10 روز است که دستفروشانی در سطح شهر بوشهر و بعضی از شهرهای استان مانند گناوه، برازجان، دیر و کنگان هستند که میگوهای تازه را به قیمت 15 تا 17 هزار تومان عرضه می‌کنند. حتی این روزها مغازه‌های ماهی فروشی نیز میگوهای تازه به مردم می‌فروشند. بدون این‌که کسی از آنها بپرسد که این میگوها را از کجا می‌آورند و با چه مجوزی آنها را صید کرده‌اند. چراکه هنوز 20 روز به تاریخ صدور مجوز صید توسط مرکز تحقیقات میگوی کشور مانده است. در عین حال، هیچ شناوری هم که به دریا نمی‌رود تا در کنار صید ماهی خود این همه میگو را اشتباهی صید کرده باشد و حالا بخواهد آنرا به‌فروش برساند.
از سوی دیگر، سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا اکثر افرادی که میگو‌های این روزها را می‌فروشند، دستفروش هستند و کمتر می‌توان اثری از میگوها در مغازه‌های سطح بازار پیدا کرد. نتیجه ای‌که از این سوال‌ها می‌توان گرفت آن است که حتما کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و احتمالا افرادی دارند به‌طریقی وارد دریا می‌شوند و به‌صورت غیرقانونی میگو صید کرده و بدون هیچ محدودیتی روزی ماه آینده صیادان دست از کار کشیده را می‌خورند.
در این میان عده‌ای از صیادان معتقدند که اداره شیلات در این ماجرا نقش دارد. این عده می‌گویند که شناورهای گشت اداره شیلات در گشت‌های خود بدون هیچ محدودین و نظارتی می‌توانند از سفره آماده میگوها استفاده کنند و در طول مدتی که به‌منظور بررسی میزان آمادگی دریا برای صید میگو روی دریا هستند، به میزان زیادی میگو صید می‌کنند.
این صیادان می‌گویند سال گذشته واحد تحقیقات شیلات حدود پنج تن میگو به‌صورت غیرقانونی از دریا صید کرده‌ است. با این‌حال، با توجه به‌این‌که دوره فروش غیرقانونی میگو از روزها قبل از آغاز طرح دریابست و ورود شناور واحد گشت دریایی آغاز شده است، این ادعا حداقل برای شرایط کنونی نمی‌تواند چندان صحیح باشد.
البته با وجود محتمل بودن این ادعاها، هیچ مدرک قابل قبولی هم برای اثبات آنها وجود ندارد و آنچه اثبات آسان‌تری دارد، تخلف برخی از صیادان و سوءاستفاده آنها از خلوت بودن دریا، برای رسیدن به مقاصد غیرقانونی خود است.
در همین زمینه معاون امور صید اداره کل شیلات استان بوشهر درباره دلایل وجود میگوی تازه در این فصل از برداشت گفت: بخشی از این میگوها به‌صورت زمینی از استان خوزستان وارد می‌شوند، ولی بخشی از آن به صید شناورهای بی‌هویت و غیرمجازی مرتبط می‌شود که طی روزهای اخیر از مناطقی که نظارتی روی آن نیست وارد دریا می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که بخشی از این اقدام هم توسط برخی شناورهای تفریحی یا لنج هایی انجام می‌شود که با جی‌پی‌اس اقدام به ردیابی محل قرار دادن ادوات‌شان می‌کنند صورت می‌گیرد، افزود: با اجرای طرح دریابست بروز چنین تخلفاتی دشوارتر و کمتر می‌شود.
وی با اشاره به این‌که روز گذشته سه شناوری که به این شکل در تنگستان به صید میگو پرداخته بودند توقیف و پرونده‌شان در اختیار محاکم قضایی قرار گرفت، تصریح کرد: در قالب طرح دریابست پلیس دریابانی از خروج شناورها خودداری کرده و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز سوختی به شناورهای صیادی نمی‌دهد، ضمن این‌که با گشت‌هایی در سواحل و دریا، با شناور و قایق‌هایی که وارد دریا شده‌اند، برخورد خواهد شد.
در کنار زیاد بودن میزان فروش قاچاقی این فراورده مغذی و پرطرفدار، تمایل شدید مردم برای خرید میگو نیز در نوع خود جالب است. مردم اغلب معتقدند که با آغاز فصل صید رسمی قیمت میگو در قیاس با قیمت 15 تا 17 هزار تومانی سال گذشته افزایش خواهد یافت و به همین دلیل، هرکس تلاش می‌کند تا آنجا که می‌تواند میگو بخرد و برای مصرف سالانه خود ذخیره کند. بدون این‌که به عواقب سوء این اقدام که منجر به کم شدن فروش و درآمد صیادان و لنج‌داران می‌شود، فکر کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
سلام من ساحل نشین هستم شک نکنید که عزیزان شیلاتی در این فصل دریا بست دریا را از میگو خالی می کنند و متاسفم که کسی این مساله را پیگیری نمیکند
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار