کارخانه سیمان دشتستان؛
در ميان صنايع نيروگاه هاي حرارتي، كارخانه‌هاي توليد مواد شيميايي، سيمان سازي و نفتی منابع اصلي آلودگي هوا هستند. استان بوشهر به دلیل استقرار صنایع نفتی و گازی یکی از آلوده ترین استان ها هم می باشد. اگر استان در جلوگیری و کنترل آلودگی ها موفق نبوده به دلایل اقتصادی و نیاز اساسی به فعالیت مستمر این صنایع بوده است.
کد خبر: ۳۱۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 04 May 2015
تابناک بوشهر: آلودگي ناشي از صنايع منبع اصلي آلودگي است كه در اثر فعاليتهاي مصنوعي ايجاد مي‌شود. در ميان صنايع نيروگاه هاي حرارتي، كارخانه‌هاي توليد مواد شيميايي، سيمان سازي و نفتی منابع اصلي آلودگي هوا هستند. استان بوشهر به دلیل استقرار صنایع نفتی و گازی یکی از آلوده ترین استان ها هم می باشد. اگر استان در جلوگیری و کنترل آلودگی ها موفق نبوده به دلایل اقتصادی و نیاز اساسی به فعالیت مستمر این صنایع بوده است.
از موانع دیگر اشاعه آلودگی های صنعتی استان بوشهرنبود امکانات برای کنترل این آلایندگی ها است. چند سالی است یکی از موارد تذکر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و پیگیری  مسولان استانی بحث کنترل آلودگی های صنعتی است. حدود چهارسال پیش ایوب پاپری نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: با وجود تعهدهای کارخانه سیمان به سازمان محیط زیست، این کارخانه چند سال است که هوای دشتستان را آلوده می کند، افزون بر کاشت درخت و به سازی زمین های منطقه مورد استفاده کارخانه سیمان، آنها از دودکش های فیلترینگ هم در این کارخانه به علت قیمت بالای فیلترهای آن، کمتر استفاده می شود و به طور قطع همین دلایل موجب آلودگی دشتستان است.

دلیل اینکه مسولان سیمان دشتستان در این چهار سال و به لطف تولید خوب هنوز به خرید این فیلترها اقدام نکرده اند چیست؟

در همین رابطه زمستان سال گذشته رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان دشتستان با انتقاد از آلودگی هوای دشتستان با فعالیت کارخانه سیمان گفته بود: البته ما این وضعیت ناسالم محیط زیستی را اعلام کرده و اخطاریه هم داده‌ایم و پیگیری نیز خواهیم کرد و نوید می‌دهم که در آینده نزدیک با نصب نسلهای جدید فیلتراسیون وضعیت بهتر شود کما این که مدتی است بهتر شده است و امیدواریم همه صنایع این کار را انجام دهند.

همه ی این صحبت های مسولان دشتستان انگار باد هوا بوده که کارخانه سیمان دشتستان برای سلامتی مردم ارزشی قایل نشده که هنوز هم این معظل یکی از مطالبات مردم شریف دشتستان باقی مانده است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد بعدازظهر امروز در نشست مسئولان این شهرستان با انتقاد از ادامه آلودگی توسط این مجتمع صنعتی گفت: مشخص نیست عوارض آلایندگی این کارخانه اخذ می‌شود یا نمی‌شود؛ تا جایی که اطلاع دارم اخذ نمی‌شود و روستاهای همجوار این کارخانه مثل راهدار، دالکی، قراولخونه و روستاهای دیگر دارند از آلودگی شدید رنج می‌برند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار