رئیس اداره بهزیستی دشتی خبر داد
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتی گفت: تعداد 60 نفر از معلولین دشتی در مراکز آموزش عالی کشور از جمله دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، علمی کاربردی و پیام نور در حال تحصیل هستند و از رتبه‌های بالایی برخوردارند.
کد خبر: ۷۸۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵ 17 August 2015
عباس بحرانی ظهر امروز در نخستین جلسه کمیته مناسب‌سازی شهرستان دشتی از عدم حضور برخی از مدیران دستگاه‌های اداری در این کمیته انتقاد کرد و اظهار داشت: دعوت‌نامه کتباً تسلیم ادارات مربوطه شده که انتظار داشتیم 30 مدیر در این جلسه حضور پیدا کنند که فقط 18 نفر شرکت کردند که باید دلیل عدم حضور خود را به فرمانداری اعلام کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتی گفت: طبق ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان فراهم و حمایت‌های لازم را از آن‌ها به عمل آورد.

وی به تبصره این ماده اشاره کرد و افزود: منظور از معلول در این قانون به افرادی اطلاق می‌‌شود که به تشخیص گروه پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم، اختلال مستمر و قابل‌توجهی در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد شود، به‌طوری‌که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های  اجتماعی و اقتصادی شود.

بحرانی یادآور شد: طبق ماده دو این قانون تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

وی به تبصره یک این ماده اشاره کرد و ادامه داد: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره‌مندی معلولان، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه‌های مصوب سالانه خود مناسب‌سازی نمایند.

بحرانی خاطرنشان کرد: طبق تبصره دو این ماده شهرداری‌ها موظف‌اند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان ما را رعایت نکرده باشند خودداری کنند.

وی بیان داشت: طبق تبصره این ماده سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارش‌ها اقدامات آن‌ها را درخواست نماید.

بحرانی افزود: جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم دارای افرادی معلول و ناتوان است که نیاز به حمایت دارند و طبق برآوردی که صورت گرفته هر جامعه 8 تا 10 درصد معلول دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتی گفت: در شهرستان دشتی تعداد 2 هزار و 900 نفر معلول وجود دارد و باید محیط و امکانات ورزشی آن‌ها را فراهم کرد تا بتوانند از تمام فرصت‌هایی که برای آن‌ها فراهم است استفاده کنند.

وی اضافه کرد: امروزه به جهت مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولین قوانین و مقررات ویژه‌ای وضع‌شده ازجمله ایجاد رمپ در ورودی ساختمان‌های عمومی و دولتی، هرچند درگذشته توجه‌ای به این مشکل نشده است.

بحرانی یادآور شد: در حال حاضر 950 نفر از معلولین جسمی و حرکتی در شهرستان وجود دارد و معلولینی در شهرستان وجود دارند که توانمند هستند اما متأسفانه به دلیلی که ما نتوانسته‌ایم زمینه حضور آن‌ها را در جامعه فراهم کنیم نمی‌توانند وارد عرصه‌های فرهنگی ورزشی شوند.

وی افزود: تعداد 60 نفر از معلولین دشتی در مراکز آموزش عالی کشور از جمله دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، علمی کاربردی و پیام نور در حال تحصیل هستند و از رتبه‌های بالایی برخوردارند.

بحرانی متذکر شد: تعداد زیادی از معلولین در زمینه‌های فرهنگی و ورزشی دارای استعدادهای خوبی هستند اما به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم زمینه را برای این قشر از جامعه فراهم آوریم نتوانسته‌اند در رشته‌های ورزشی حضور فعال داشته باشند.

وی افزود: تعداد 30 نفر از افراد دارای ضایعات نخاعی ما قادر نیستند بیرون از منزل بروند و گوشه‌ای از منزل نشسته‌اند و این امر موجب درد و رنج فراوانی برای خود و خانواده آن‌ها شده است.

بحرانی تأکید کرد: انتظار ما از شهرداری‌ها توجه به مبلمان شهری است تا زمینه‌ای فراهم شود که معلولین بتوانند در زمینه‌های فرهنگی و ورزشی حضور یابند.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری دشتی نیز گفت: کمیته مناسب‌سازی شهرستان دشتی تخصصی و هر سه ماه یک‌بار تشکیل خواهد شد.

حمید بردستانی افزود: شهرداری‌ها موظفند از صدور پروانه احداث یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری کنند.

وی اضافه کرد: می‌توان با کمترین هزینه رمپ را اصلاح یا احداث کرد و پیاده‌روهای روبروی اماکن تجاری در دشتی هیچ‌گونه قابلیت استفاده برای حتی پیاده‌روی نیست و تمام پله‌ها در پیاده‌روها ساخته‌شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار