کمیته راهبردی بررسی و ارائه راهکارهای عملی برون رفت از بحران کم آبی برای احیای تالاب حله با حضور مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی مرتبط تشکسل شد.
کد خبر: ۸۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳ 24 August 2015
تابناک بوشهر: به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نشست این کمیته مسوولان ادارات کل حفاظت محیط زیست، دفتر فنی استانداری، شرکت آب منطقه ای، راه و شهرسازی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در حضور داشتند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، دراین نشست با اشاره به اهمیت حفظ منابع آب گفت: با نگاهی گذرا به تاریخ جهان و این مرز و بوم در می یابیم که جهانیان، ایرانیان را مهندسین منابع آب و رودخانه می دانستند و مدیریت منابع آب از گذشته در این کشوروجود داشته، طوری که قنات یکی از دستاورد های ایرانیان در این حوزه است.
حسین دلشب با اشاره به معضلات بخش کشاورزی در استان بوشهر گفت: نداشتن بازدهی اقتصادی نسبت به مصرف بالای منابع آبی، این بخش نیازمند بازنگری جدی است.
وی اظهار کرد: برای بررسی های علمی تا دهه آینده و برای حفظ وضع موجود باید بیش از 100 در صد به منابع آّب قابل بهره برداری بیفزاییم.
دلشب ادامه داد: خشکسالی و کاهش منابع آب یکی از تهدیدهای آینده کشور ماست که باید با تدبیر و مدیریت مناسب به سمت منابع آب جایگزین، کشت جایگزین و تغییر روشهای آبیاری، اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از بهره برداری و کشت نخیلات جدید پرداخته شود.
وی با اشاره به تاریخچه تالاب حله و مشکلات آن بیان کرد: با توجه به این که حق آبه مشخص شده است و سازمان آب نیز این موضوع را پذیرفته و قبول دارند با رها سازی حتی خارج از برنامه، امر آب رسانی به این منطقه انجام پذیرد.
مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر در این نشست با اشاره به این که 80 درصد آوردهای رودخانه های استان بوشهر کاهش است و وجود برخی سدها مانند سد شهید رییسعلی دلواری حکم نجات دهنده برای رودخانه شاهپور دارد افزود: به تعهدات خود نسبت به تامین آب تالاب حله پایبندیم و در اجرا طبق تعهدات پیش خواهیم رفت.
شاهپوررجایی افزود: اولویت اصلی شرکت آب منطقه ای پس از شرب، محیط زیست است و هم اکنون نیز هدایت آب تا بند بصری و شاخه شمالی مشکلی ندارد، اما مشکل اصلی تقسیم جریان بین شاخه شمالی و جنوبی است که هدایت آب به سمت شاخه جنوبی به دلیل رسوب گذاری دچار مشکل شده است.
دراین نشست مقرر شد، با توجه به وجود آب تا قبل از ورودی دهانه تالاب هرچه زودتر در شاخه ورودی به تالاب و شاخه های فرعی، لایروبی انجام شود تا باعث جریان یافتن آب به داخل تالاب شود و در اختیار کسانی که کشت جدید انجام می دهند قرار نگیرد.
همچنین با انجام یکسری اقدامات فنی آب در اختیار تالاب قرار گیرد طوری که در اسرع وقت توسط مشاور زیست محیطی و همکاری کارشناسان شرکت آب منطقه ای مکان های آسیب، شناسایی و اعلام شود.
شرکت منطقه ای آب نیز پس از مشخص شدن اولویت ها ماشین آلات و امکانات لازم را تامین کند و حق آبه زیست محیطی تالاب تامین شود.
با توجه به این که در کارگاه های گذشته مکان های دچار مشکل شده برای عبور آب توسط مردم محلی مشخص و لایروبی شده است، باید از تجربیات ذینفعان کمک گرفت و استفاده کرد.
اداره کل راه و شهر سازی نیز در صورت نیاز، ماشین آلات لازم را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دهد و در نهایت برای فنس کشی و تکمیل تعهدات اداره کل راه و شهرسازی برای تامین حریم منطقه حفاظت شده حله در اسرع وقت اقدامات لازم انجام و نتیجه حاصل شود.
تالاب حله درسال ‎ 1342براثر طغیان رودخانه حله بوجود آمد و از آن سال به بعد به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهرقرار گرفت.
منطقه حفاظت شده حله با مساحت 44 هزارو 783 هکتار در شهرستان بوشهر و در 10 کیلومتری شمال شرقی این بندر قرار دارد.
20 هزار هکتار از این منطقه حفاظت شده، تالابی است که با توجه به خشکسالی دهه گذشته محدوده آبی آن بشدت کاهش یافته است.
همه ساله درفصل زمستان این منطقه پذیرای پرندگان بومی و مهاجر زیادی است که دراج از بومیان شاخص آن و این منطقه زیستگاهی مناسب برای پرندگانی از جمله درنا، فلامینگو، اگرت، اردک مرمری، غاز خاکستری، انواع سلیم و سایر پرندگان آبزی و کنار آبزی و انواع بازهای شکاری که درفصول مختلف به این منطقه مهاجرت می کنند و زیبایی خاصی به این منطقه می دهند، است.
از گونه های پستاندار در این منطقه می توان گربه های جنگلی، وحشی، گرگ، کفتار، گراز و غیره را نام برد.
تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه های ارزشمند حیات وحش وپرندگان بومی و مهاجر کشور در فاصله ‎ 10کیلومتری شمال شرق بوشهر قرار دارد و رودخانه دائمی حله منبع تامین آب این تالاب و منطقه است .
تنوع گیاهی، وجود رودخانه حله و نزدیک بودن به سواحل این تالاب را به زیستگاه و چراگاه بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل کرده است.
درحاشیه رودخانه و تالاب حله انواع گیاهان آبزی رویش یافته وچراگاهی مهی برای جانواران و پرندگان آبزی و کنار آب چر ایجاد کرده است.
انواع پرندگان شکاری ونوعی از عقاب ها درمنطقه حفاظت شده حله وجود دارند که کمتر در تالاب ها و مناطق حفاظت شده کشور به چشم می خورند.
امنیت نسبی ، وجود دانه های گیاهی ، خوراکی و بوته های علوفه ای تنوع جانوری منطقه حله را به اوج خود رسانده است.
شغال، گونه هایی از گربه سانان، روباه، کفتار، گراز، خرگوش و گرگ انواع حیواناتی است که حیات خود را در منطقه حفاظت شده حله می گذرانند.
نمونه های از لاک پشت ها و خزندگان درتالاب حله زندگی و تولید مثل می کنند که هرکدام برای مناطق حفاظت شده و محیط زیست کشور کمیاب و ارزشمند هستند.
منبع: ايرنا
برچسب ها: تالاب حله ، خشکسالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار