مدیرعامل سابق نیروگاه اتمی بوشهر از قدامات زمان مدیریتش می گوید :
مهندس درخشنده: ،راهی که پیمودیم حاصل تمام توان و تلاش کارکنان نیروگاه بود، اما به خوبی واقفیم که با توجه به چشم اندازی که رای نیروگاه ترسیم شده، یعنی اداره آن در تطابق با عالی ترین استانداردهای صنعت، مسیر به مراتب طولانی تری هم پیش رو داریم.
کد خبر: ۸۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹ 01 September 2015
به گزارش تابناک بوشهر: در این میان نیروگاه اتمی بوشهر از چند خصوصیت وشرایط ویژه نیز برخوردار است، اول آنکه اولین نیروگاهی است که در کشور راه اندازی شده و قطعا فرهنگ کاری و سازمانی نیروگاه های آتی کشور از آن کشور نشات خواهد گرفت.

دوم آنکه در نوع خودش و با توجه به تلفیق دو تکنولوژی شرقی و غربی در آن، منحصربه فرد می باشد. نکته بعدی آنکه با توجه به طول مدت احداث و راه اندازی نیروگاه، مسئولین نیروگاه با چالش های جدی در حوزه نگهداشت کارکنان و همچنین نگهداری مناسب تجهیزات با توجه به شرایط محیطی نیروگاه روبرو بودند.

الزامات سخت گیرانه تر بین المللی نیروگاه اتمی بوشهر برای چه بود؟

 مجموع این عوامل انتقال مناسب مسئولیت ها از پیمانکار به عوامل بهره بردار کارفرما در مرحله تحویل واحد را با حساسیت بیشتری مواجه می نمود. ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم که نیروگاه تمی بوشهر جزء اولین نیروگاه ه هایی بود که پس از حادثه فوکوشیما راه اندازی می شد که همراه شده بود با الزامات سخت گیرانه تر بین المللی در حوزه فعالیت نیروگاه های اتمی نشات گرفته از آموزه های پسافوکوشیما.

مجموعه اقداماتی که در راستای سازماندهی و ایجاد زیرساختها و سازوکار مورد نیاز برای مدیریت مناسب اولین نیروگاه اتمی بوشهر در سنوات گذشته به انجام رسید باعث شد تا کارکنان شرکت بهره برداری بتوانند اداره اولین نیروگاه اتمی کشور را در دوم مهرماه سال 1392 با موفقیت برعهده گرفته و به صورت مطمئن و ایمن برق را تولید و به شبکه سراسری تحویل دهند.

یکی از مهمترین اقدامان شما اولین تعویض سوخت بوده است،در این خصوص توضیح دهید.

بله، در هر نیروگاه های اتمی، اولین تعویض سوخت با چالش ها و مشکلات فراوانی روبرو می شود. علیرغم آن و با توجه به آمادگی که از یک و نیم سال قبل از آن صورت گرفته بود، در مدت کوتاهی پس از تحویل واحد اولین تعویض سوخت و تعمیرات نیمه اساسی نیروگاه نیز در اسفندماه همان سال با موفقیت انجام شد.

در طی دوره راه اندازی تاکنون، نیروگاه اتمی بوشهر در دو نوبت مورو ارزیابی انجمن جهانی بهره برداران هسته ای (وانو) قرار گرفته که نتیجه آن حاکی از عملکرد قابل قبول تیم اداره کننده نیروگاه می باشد.

اداره یک نیروگاه اتمی که تا پیش از این تجربه اش را نداشتیم، به نظر شما چگونه پیش رفت؟

نکته مهم تر از خود فعالیت های صورت گرفته سیاست و و رویکردی است که ما در مواجهه با مسئولیت های خودمان در نیروگاه در پیش گرفتیم. رویکردی که ما برای اداره اولین نیروگاه اتمی کشور اتخاذ کردیم مبتنی بر اولویت دادن به ایمنی در کلیه شاخه های آن خصوصا ایمنی هسته ای و پرتوی در کلیه تصمیم گیری ها، و در عین حال اتکا به کارشناسان داخلی، انتقال مدبرانه فن آوری بهره برداری نیروگاه اتمی از پیمانکار روس به کارکنان ایرانی و کاهش تدریجی و با برنامه وابستگی به پیمانکار در حوزه های به ترتیب بهره برداری، نگهداری و تعمیرات و پشتیبانی فنی بوده است. این رویکردی است که با افتخار قابل دفاع است و امید داریم در چند سال آتی ثمرات آن را بیش از پیش شاهد باشیم.

 راهی که پیمودیم حاصل تمام توان و تلاش کارکنان نیروگاه بود، اما به خوبی واقفیم که با توجه به چشم اندازی که برای نیروگاه ترسیم شده، یعنی اداره آن در تطابق با عالی ترین استانداردهای صنعت، مسیر به مراتب طولانی تری هم پیش رو داریم.

 سومین نکته که حائز اهمیت است موضوع نگهداشت منابع انسانی آموزش دیده و ارزش آفرین نیروگاه بود که با حمایت های شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران وسازمان انرژی اتمی ایران به نحو قابل قبولی محقق شد. ما اقدامات موثری را با توجه به محدودیت های موجود در جهت تقویت عوامل انگیزشی، تقویت حس تعلق خاطر و ایجاد حس مالکیت در کارکنان در سطوح مختلف با موفقیت انجام دادیم.

دربحث ایجاد اخلاق حرفه ای اقدامات بسیار وسیع و موثری انجام شد. تدوین و به اجرا گذاشتن آیین نامه اجرایی منشور اخلاق حرفه ای که در نوع خودش کم نظیر بود یکی از این اقدامات به حساب می آید.به لطف خداوند متعال این اقدامات تا حد زیادی محقق شد و باعث شد بتوانیم نیروگاه را زنده و پویا حفظ نمائیم.

منبع: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار