میگلی نژاد:
میگلی نژاد اظهار داشت: اگر شورای شهر تکلیف کند که این اسکله را بسازیم انجام خواهیم داد، ولی کمک کنید برای یک بار این باب بسته شود که پروژه ناتمام و غیر کارشناسی را تحویل شهرداری می دهند.
کد خبر: ۸۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 26 August 2015
اکنون پس از سه سال از کلنگ زنی اسکله تفریحی بوشهر، سخن از غیرکارشناسی بودن آن به میان آمده و عملا ادامه آن با چالش جدی مواجه است، آن هم در شرایطی که هزینه میلیاردی از اعتبارات استانی صرف آن شده است.

پروژه اسکله تفریحی بوشهر که قرار بود 6 ماهه به بهره برداری برسد، حالا در آستانه سومین سال کلنگ زنی اش، از سوی شهردار مرکز استان فاقد توجیه فنی و اقتصادی معرفی شده و براین اساس نباید ادامه یابد.

به گزارش خلیج فارس؛ این پروژه در مهرماه 91 با حضور حسنوند و توسلی استاندار و شهردار وقت بوشهر در خیابان ساحلی (کنار رستوران رافائل) کلنگ زنی شد.

اسکله مذکور که با کاربری تفریحی- توریستی پیش بینی شده، 200 متر طول و 15 متر عرض دارد و جهت اتمام به 8 میلیاردتومان اعتبار برآورد شد و برای شروع کار 2 میلیارد تومان از منابع استانی به آن تخصیص یافت.

براساس وعده پیمانکار، این اسکله باید ظرف 6 ماه به بهره برداری می رسید، اما اینگونه نشد و در پی ناتوانی سازمان میراث فرهنگی برای پرداخت مطالبات پیمانکار، پروژه نیز بعد از چند ماه تعطیل شد.

این اتفاق باعث شد تا بخشی از ساحل در محاصر کارگاه این پروژه، جرتقیل و مصالح پیمانکار قرار گرفته و منظره ناخوشایندی رقم بخورد، ضمن اینکه بیش از 100 شمع فلزی که جهت بتن ریزی و ساخت اسکله به کف دریا کوبیده شده بود، به تدریج مستهلک می شد.

بلاتکلیفی این پروژه از یک طرف و ناتوانی میراث فرهنگی در پرداخت مطالبات پیمانکار جهت ادامه پروژه از طرف دیگر باعث شد تا در زمستان پارسال و با مصوبه شورای شهر، شهرداری مسئولیت تکمیل این اسکله را برعهده گرفته و تفاهم نامه ای در همین خصوص با میراث فرهنگی امضا شد.

اما نه در سال گذشته فعالیت این پروژه از سر گرفته شد و نه طی 5 ماه سالجاری، هرچند در اعتبارات امسال شهرداری دو میلیاردتومان به این منظور پیش بینی شده است.

سرنوشت این اسکله و هزینه هایی که برای آن شده اکنون به جایی رسیده که شهردار بوشهر و معاون عمرانی وی مخالفت تکمیل آن بوده و عقیده دارند به دلیل عدم توجه به ضوابط کارشناسی در این خصوص، هزینه کرد در آن هدر دادن بیت المال است.

اعلام غیر کارشناسی بودن این اسکله در شرایطی می باشد که 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قریب یک میلیارد و 300 میلیون تومان در آن هزینه شده است.

ماجرا در پی سوال رییس کمیسیون عمران شورای شهر از میگلی نژاد درباره سرنوشت اسکله تفریحی آغاز شد.

اسدی در جلسه اخیر شورای شهر گفت: برخی از شهروندان در واتس آپ و فضاهای دیگر از ما می پرسند با توجه به تعهد شهرداری برای تکمیل اسکله گردشگری، چرا اقدامی برای فعال شدن آن صورت نمی گیرد.

شهردار بوشهر نیز با بیان اینکه جانمایی این اسکله بدون کارشناسی لازم بوده و فاقد آبخور لازم جهت پهلوگیری شناور می باشد، ادامه داد: میراث فرهنگی در دوره قبل که این پروژه را شروع کرد باید تا آخر خط را هم می دید، نه اینکه وقتی از ادامه آن عاجز شدند، این فشار را به شهرداری وارد کنند.

میگلی نژاد با بیان اینکه شهرداری از ساخت اسکله تفریحی ناتوان نیست که می خواهند یک پروژه غیرکارشناسی مربوط به دستگاه دیگر را تحویل ما دهند، ادامه داد: تا الان قادر خواهیم بود که بگوییم این پروژه توسط فلان دستگاه به صورت غیر کارشناسی آغاز و ناتمام مانده، اما اگر آن را تحویل گرفتیم، باید تبعاتش را پذیرفته و هرچقدر اعتبار نیاز دارد صرف آن کنیم، ولی دست آخر کاربری اسکله هم ندارد، چون جانمایی پروژه درست نبوده و آبخور لازم را ندارد.

میگلی نژاد ادامه با داد: اسکله جفره که در مالکیت شهرداری می باشد امکان تبدیل به کاربری تفریحی را دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید شهرداری در فعل و انفعالات شهر دخالت داده شود، افزود: حدود 20 سال پیش هم استانداری پارک لیان را آغاز کرد و ناتمام گذاشت و احتمال دارد دهکده گردشگری در جاده امام علی هم دچار همین سرنوشت شود و چهار روز بعد بخواهند تحویل شهرداری دهند، در حالی که باید این باب یک جا بسته شود که برخی دستگاهها وقتی در پروژه خودشان می مانند، آن را روانه شهرداری کنند، درحالی که باید وقتی اقدامی را شروع می کنند تا آن را تا آخر خط ببینند.

در همین حال صدرالله حیدری معاون عمرانی شهردار بوشهر نیز با تاکید بر اینکه برای احداث این اسکله کارشناسی لازم صورت نگرفته اظهار داشت: 110 شمع فلزی که برای کوبیدن هر کدام از آنها یک میلیون تومان هزینه شده در دریا کاشته اند، ولی واقعیت آن است که انتهای پروژه به احداث محل و عرشه ای جهت پیاده روی مردم منجر می شود و امکان استفاده به عنوان اسکله ندارد، چون آبخور مناسب نداشته و وجود فضاهای مرجانی، موانعی برای پروژه به وجود می آورد.

زمانی که علیرضا آماره عضو شورای شهر با اشاره به هزینه کرد میلیاردی در اسکله گردشگری، تکمیل آن را با هدف جلوگیری از ضرر بیشتر به بیت المال دانست، میگلی نژاد اظهار داشت: اگر شورای شهر تکلیف کند که این اسکله را بسازیم انجام خواهیم داد، ولی کمک کنید برای یک بار این باب بسته شود که پروژه ناتمام و غیر کارشناسی را تحویل شهرداری می دهند.

وی ادامه داد: البته آنهایی که این پروژه را شروع کردند باید پاسخگوی پول میلیاردی که در دریا ریخته اند و پیمانکار مقروض آن باشند.

در همین حال برزگرزاده رییس شورای شهر نیز بیان کرد: ضمن اینکه دغدغه شهردار را درک می کنیم، تصمیم سال گذشته شورا برای ادامه پروژه توسط شهرداری با رعایت صرف و صلاح شهرداری و رفع این دغدغه بوده که هزینه کرد میلیاردی در این پروژه به ایجاد پروژه منتهی شود.

وی خواستار آن شد که شهرداری گزارش فنی خود در خصوص این اسکله و برآورد اعتبار تکمیل آن را به شورای شهر ارائه کند تا در این خصوص تصمیم گیری شود.

برزگرزاده همچنین با اشاره به بخشی از اظهارات شهردار درباره عدم اطلاع شورا از پروژه دهکده گردشگری که در محدوده شهر در حال اجراست بیان کرد: البته استاندار این پروژه و ایجاد میدان غدیر و فضای سبز بلوار امام علی را به شهرداری پیشنهاد کرد، ولی متاسفانه شهردار سابق پاسخ منفی داد و سپس به دلیل اینکه اعتبار مربوطه برگشت می خورد، احداث دهکده گردشگری به بنیاد مسکن واگذار شد که البته در خصوص فعالیت آن در شهر بحث وجود دارد، از این رو در این مورد ایراد از شهرداری بوده است که به پیشنهاد استاندار پاسخ منفی داد.

علی اکبر شمسا عضو شورا نیز گفت: البته اینکه شهردار وقت این پروژه را نپذیرفت به این معنی نیست که شورا از جزییات آن بی اطلاع بماند، بنابراین استانداری باید نقشه و برنامه خود برای این دهکده را به شورا بدهد، چون بهره برداری نهایی آن شهرداری می باشد.

اکنون پس از سه سال از کلنگ زنی اسکله تفریحی بوشهر، سخن از غیرکارشناسی بودن آن به میان آمده و عملا ادامه آن با چالش جدی مواجه است، آن هم در شرایطی که هزینه میلیاردی از اعتبارات استانی صرف آن شده است.

از این رو ضرورت دارد شورای شهر ضمن دعوت از مشاور و ناظر پروژه، توضیحات آنها را در این خصوص دریافت کرده، ضمن اینکه در صورت قطعی شدن عدم اجرای پروژه توسط شهرداری و عدم تمایل میراث فرهنگی یا استانداری به تکمیل آن، نسبت به رفع فنس و محاصره این بخش از ساحل اقدام شود.

همچنین انتظار می رود در صورت آنکه غیر کارشناسی بودن این پروژه تایید شود، دستگاههای نظارتی به ماجرا ورود کرده و خسارت وارده به بیت المال را از متخلفان دریافت کنند.

باید منتظر ماند و دید سرنوشت این پروژه ناتمام در ساحل بوشهر به کجا منتهی می شود؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار